Het terugdraaien van kilometertellers in gebruikte auto’s kwam in 2024 bij 9 procent van de tweedehandsauto’s in Europa voor.
Hoewel het fraudepercentage in Nederland met 7,8 procent iets lager ligt dan het Europese gemiddelde, blijft het een punt van aandacht – vooral bij geïmporteerde voertuigen. Dat meldt specialist in connected voertuigendiagnose Carly op basis van een eigen onderzoek onder gebruikers die in 2024 de kilometerstand-verificatiefunctie hebben gebruikt op een tweedehandsvoertuig via hun OBD-scanner.
Nederland
Ondanks verschillende maatregelen blijft kilometerfraude in bepaalde regio’s een veelvoorkomend probleem. De vijf Nederlandse steden met het hoogste percentage fraude volgens de cijfers van Carly zijn: Amsterdam (9,3 procent), Utrecht (7,6 procent), Rotterdam (7,5 procent), Den Haag (7,1 procent) en Amersfoort (5,8 procent).
Carly constateert dat het Nederlandse kilometerregistratiesysteem via de RDW is beperkt tot gegevens die binnen Nederland zijn verzameld. Bij invoer van voertuigen zijn eerdere gegevens vaak onvolledig, wat fraude vóór aankomst in ons land niet kan tegengaan. Zorgwekkend, omdat de Nederlandse markt sterk afhankelijk is van import.
Het percentage kilometerfraude in België ligt op 6,2 procent, één van de laagste cijfers in Europa. In België is iedereen (garage, dealer handelaar, particulier etc.) die een auto tweedehands verkoopt, sinds 1 december 2006 verplicht om aan de koper een Car-Pass te overhandigen. Dit document bestaat uit een chronologisch document met daarop de kilometerstanden vermeld en mag niet ouder zijn dan twee maanden. Deze maatregel heeft kilometerfraude bij onze zuiderburen aanzienlijk teruggedrongen
Europa
Kilometertellerfraude is het hoogst in de Balkan en Oost-Europa, met recordcijfers in Noord-Macedonië (25,6 procent), Servië (22,6 procent) en Montenegro (20,5 procent). Een gebrek aan regelgeving, aantrekkelijke prijzen en een grote invoer van tweedehandswagens bevorderen deze frauduleuze praktijken, stelt Carly.
Opvallend is dat Duitsland, ondanks zijn reputatie van degelijkheid, met 12 procent tot de top tien van landen met de meeste kilometertellerfraude behoort. In Frankrijk en Spanje ligt het percentage, net als in Nederland, rond de 8 procent.
De Scandinavische landen scoren veel beter: IJsland heeft het laagste percentage, gevolgd door Noorwegen (3,8 procent), Finland (4,4 procent) en Zweden (5,2 procent).