Nieuwe auto’s lijken uit de gratie bij de ‘gewone’ consument. Te duur en onnodig. Wat blijft, is de afzet aan de leasesector. Maar dat kost marge. Autodealers zitten in een pijnlijke spagaat.

Het eerste kwartaal van dit jaar was voor de leveranciers van nieuwe personenauto’s niet om over naar huis te schrijven. Vergeleken met het ook al niet zo florissante begin van 2018 daalde de afzet met nog eens 14,4 procent. Als je dat dalingspercentage extrapoleert dan is dit jaar op weg naar een all-time low en wordt een niveau van 400.000 stuks bij lange na niet gehaald. Niet fraai dus. Brancheorganisaties putten zich uit om de hoge bpm de schuld van al dit kwaad in de schoenen te schuiven. En daarmee wijzen ze naar de overheid die maar mondjesmaat beweegt op dit dossier. Onlangs trokken die belangenclubs zelfs ongemeen fel van leer toen men informatie meende te hebben over een op handen zijnde forse verhoging van die vermaledijde bpm. Het bleek loos alarm, maar het geeft wel aan hoezeer de branche met deze prijsverhogende belasting in de maag zit. Want duur zijn onze nieuwe auto’s zeker. Een populair type Volkswagen Golf dat bij ons 30.045 euro kost gaat in België voor 28.445 euro de deur uit en is voor Duitsers zelfs voor maar 27.230 euro beschikbaar – zo becijferde RTL Nieuws onlangs. Een fors verschil dus, maar eigenlijk ook geen nieuws. Deze situatie bestaat al decennia lang. registraties-afnemers

Wagenpark bijna twee jaar ouder

Gerelateerd aan het inwoneraantal is Nederland al jaren een van de slechtst presterende markten voor nieuw personenauto’s. In West-Europa worden alleen in het Verenigd Koninkrijk per capita minder auto’s verkocht. De meeste kooplust in West-Europa is te vinden onder de Luxemburgers, gevolgd door de Ieren en de Belgen. Naast de genoemde prijsverschillen zijn er natuurlijk meer redenen voor dit ‘onderpresteren’. De toenemende kwaliteit van auto’s is vermoedelijk de belangrijkste. Daardoor volstaat steeds vaker een oudere, gebruikte auto. Bovendien is Nederland klein en plat, waardoor de afstanden gering zijn en de (technische) belasting beperkt. Voeg daarbij de uitstekend georganiseerde occasionhandel die lustig gebruik maakt van aanvoer uit het buitenland en het plaatje is wel rond. Het leidt ook tot een snel verouderend wagenpark. In 2009 was de gemiddeld autoleeftijd nog maar 8,9 jaar, nu is dat al 10,7 jaar. Goed nieuws voor de reparatiebedrijven overigens – want ook het wagenpark stijgt nog lekker mee – slecht nieuws voor de dealerbedrijven die deels leven van de marge uit ‘nieuw’.

Ook minder private lease

Gelukkig zijn er dus nog kansen in de leasing-sector. Van oorsprong niet de meest favoriete klantgroep van autodealers, vanwege de hogekortingswensen en kritische houding bij onderhoudsinkoop. Maar tegenwoordig zijn leasemaatschappijen meer dan welkom om de afhakende particulier te compenseren. Inmiddels gaat nog maar net iets meer dan 20 procent van de nieuwverkoop naar de traditionele autokoper, de rest verdwijnt in een van de zakelijke segmenten waarvan leasing het leeuwendeel voor haar rekening neemt. Zakelijke en private lease tezamen zijn al goed voor bijna 49 procent van de totaalmarkt. Maar zelfs leasing staat dit jaar wat onder druk. Al is hier mogelijk sprake van een tijdelijk effect. Het teruglopend aantal leaseregistraties is namelijk het rechtstreekse gevolg van de marktreactie op de per 1 januari jl. van kracht geworden ‘Tesla-taks’. Voortaan dient de ‘normale’ 22 procent bijtelling toegepast te worden over het prijs-deel boven de 50.000 euro, daaronder blijft 4 procent gelden. Het leidde in december nog tot een hausse (ca. 5000 stuks) aan leaseregistraties van met name dure Tesla’s en Jaguars die normaal gesproken in de eerste maanden van dit jaar geregistreerd zouden zijn. Maar goed, ook het opkomende private lease maakt dit jaar een valse start. En daarvoor is de Tesla-taks niet aan te voeren. Wat dan wel? Toch die hoge prijzen, die ook hun weg vinden naar de leasetarieven? Of neemt de sector ook promotioneel even gas terug op deze margearme auto’s? Het zal een beetje van beide zijn. afnemerstypen

Relatie met leasemarkt essentieel

Hoe nu verder? Kennisbureau Aumacon is toch optimistisch over het verdere verloop van het verkoopjaar en heeft haar jaarprognose op 450.000 stuks staan, een dik procent stijging ten opzichte van 2018. Voor zakelijke lease gaat men uit van 5 procent toename, voor private lease wordt zelfs een klim van bijna 9 procent voorzien. De brancheclubs publiceren geen segmentprognoses maar gaan voor het totaal uit van 440.000 stuks – vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar dus. We gaan het zien. Duidelijk is in ieder geval wel dat een eerste vereiste voor succes in de huidige nieuwmarkt een goede positie in zowel de zakelijke als de private leasemarkt essentieel is. Merken als Volkswagen en Peugeot zijn daar goede voorbeelden van. Maar wil ook een dealerbedrijf kunnen overleven dan is een oplossing voor de bijbehorende marge-erosie drommels belangrijk. Die zal niet direct gevonden worden in de aftersales waar auto’s door hun afnemende behoefte steeds minder vaak gezien worden. Dus toch weer die occasions? Er zit weinig anders op, ook voor de merkdealer. Dit is een artikel uit nummer 4 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 19 april verschijnt.
Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Wat betreft de verkoop volumes moet maar aan Revnext gevraagd worden hoe het zal lopen, ha ha, maar wat serieuzer van aard: Dat dealers nog teveel aan de leiband van de ontwikkelingen van anderen in de markt lopen is niet verstandig; wie geen zin heeft in leasedeals die vooral door de grote lessors worden bestierd, zou er goed aan doen om zelf een verhuur, autodeel en/ of leaseactiviteit op te zetten. Bovag zou naar mijn idee er goed aan doen om weer (net als bijna 30 jaar geleden) een actuele en goed doordachte leaseovereenkomst aan te bieden aan haar leden en begeleiding om er professioneel (lokaal) mee om te gaan.
    Het is toch te gek voor woorden dat Hema naast de rookworsten een Polo, Fiësta of Karl gaat aanbieden zonder een weerword van de dealers ter plaatse. Kom op mannen en vrouwen: Wakker worden, handelen, NU!

  2. Uit het z.g. milieuoogpunt (waar iedereen de mond van vol heeft toch?) lijkt het mij een goede zaak dat auto’s langer meegaan, er hoeft tenslotte geen nieuwe voor een klant gebouwd te worden. Voor de handel is het niet goed, dat begrijpt iedereen, maar op en gegeven moment is vol toch vol. Of is dit te simplistisch beredeneert?

    Jos.

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties