Met de introductie van Proactive Care draait Mini de vraag naar onderhoud om. Waar de klant voorheen zelf contact opnam met zijn servicepartner, wordt hij nu door de servicepartner benaderd wanneer de auto onderhoud nodig heeft.
Op het moment dat sensoren in de auto een onderhoudsbehoefte detecteren, wordt de klant proactief geïnformeerd over mogelijke storingen en aanstaand onderhoud voordat het dringend wordt. De klant ontvangt oplossingsvoorstellen op maat: afhankelijk van zijn voorkeur via de Mini-app, via berichten in de auto, per e-mail, sms of telefoon, via zijn favoriete dealer of zelfs via een telefoontje van de pechhulpdienst.
Indien een werkplaatsbezoek noodzakelijk is, is er een contactmogelijkheid met de servicepartner van zijn voorkeur, die op basis van het servicebehoefterapport een diagnose op afstand kan uitvoeren. Voltooide werkzaamheden, kosten en overdrachtsafspraken zijn altijd en overal transparant in te zien en te beheren.
Toestemming
Om van de Proactive Care gebruik te kunnen maken moet de klant wel de Mini-app downloaden en het Mini Connected-contract activeren, het voertuig registreren en de gegevens van de gewenste servicepartner invoeren. Daarbij wordt gevraagd om toestemming voor de privacywetgeving, activering van pushmeldingen in de app en toestemming voor communicatie van BMW AG of de servicepartner.
De BMW Group belooft daarbij wel dat de toevertrouwde informatie specifiek en nauwkeurig wordt verzameld voor de relevante diensten, in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU en met inachtneming van nationale wetgeving, zoals de Duitse wet op de gegevensbescherming.
Na de lancering in Italië en het Verenigd Koninkrijk begin 2025, volgden Duitsland, Korea, Spanje en de Benelux-landen in het tweede kwartaal. De introductie zal in de tweede helft van het jaar ook plaatsvinden in Frankrijk, China en de VS.