Eind 2021 werd bekend dat het Zweedse Hedin Mobility de Nederlandse en beursgenoteerde Stern Groep overneemt. De aankondiging kwam niet echt als een verrassing, al was aanvankelijk sprake van een fusie. Wie is Hedin eigenlijk? Een portret van deze Zweedse dealergroep.
Hedin Mobility Group AB is sinds november 2021 de nieuwe naam van het bijna veertig jaar oude Zweedse I.A. Hedin Bil AB, dat in 1985 werd opgericht door vader Ingemar Hedin en diens zoon Anders. Hun eerste twee bedrijven waren een Nissan- en een Mercedes-Benz-dealer. In de jaren negentig werden zij dealer van Citroën, Cadillac, Mitsubishi en Kia. In de periode 2000-2015 vergrootten zij middels een aantal kleine overnames hun aanwezigheid in Zweden. In 2016 werd een groeispurt ingezet en stak Hedin de grens over. De daaropvolgende vijf jaar steeg, vooral door overnames, de jaaromzet van 974 miljoen euro in 2016 naar een geschatte omzet in 2021 van 3,4 tot 3,6 miljard euro.
Inmiddels leiden ceo Anders Hedin en zijn zoon Hampus Hedin als deputy ceo de sterk expanderende dealerholding, die zeker ook de Benelux in het vizier heeft. In 2017 startte de groep middels een overname van Mercedes-Benz Gent in België, waar in 2018 de naam Hedin op de gevels werd gezet. Bij onze zuiderburen is Hedin met inmiddels zestien vestigingen (vijftien dealers en het autoverhuurbedrijf Mabi Mobility) de grootste Mercedes-Benz-dealer. Multimerken lijkt echter hun doel, want op de valreep van vorig jaar namen zij de belgische Toyota dealer De Laat in Antwerpen over. Op 13 januari dit jaar volgde Toyota-dealer Trullemans in Dilbeek.
‘We zitten momenteel in een fase waarin we sterk expanderen, zowel in Zweden als in Europa.’
Behalve in Zweden en België is Hedin ook actief in Noorwegen, Duitsland, Denemarken en Zwitserland, en door de acquisitie van Stern nu ook in ons land. Bij de bekendmaking van de nieuwe naam Hedin Mobility stelde ceo Anders Hedin al: “We zitten momenteel in een fase waarin we sterk expanderen, zowel in Zweden als in Europa. Nu we al onze automotive activiteiten bundelen, is de naamsverandering een logische stap in ons Europese groeiplan.”

Pendragon
In dat groeiplan is een belangrijke rol weggelegd voor de Britse dealergroep Pendragon, waar Hedin grootaandeelhouder van is (zie kader). Pendragon is geen onbekende in ons land. Voormalig ceo Trevor Finn was aanwezig op diverse congressen en in de vakpers, onder meer omdat hij vooruitstrevend was met het online aanbieden van nieuwe personenauto’s, zijn actieve overnamebeleid, het in eigen beheer ontwikkelde occasionconcept en zijn scherpe focus op de aftersales. Finn vertrok in 2019 bij Pendragon (het jaar waarin Hedin Mobility zijn eerste Pendragon-aandelen kocht). Nu is hij niet geheel toevallig commissaris bij Hedin en in die hoedanigheid een belangrijke adviseur van vader en zoon Hedin.
De Britse financiële pers verwacht dat Hedin een bod op de uitstaande aandelen van Pendragon zal doen. Als het inderdaad zover komt en Hedin daarnaast ook Stern inlijft (dat sinds de aankondiging van de overname zelf ook alweer zijn retailportfolio heeft uitgebreid), worden de Zweden na het Zwitserse Emil Frey in omzet de tweede dealerholding van Europa. Emil Frey heeft de afgelopen jaren haar Europese nummer 1-positie ook door acquisities bereikt en de huidige nummer twee op die ranglijst, de Europese tak van het Amerikaanse Penske, volgt een vergelijkbare strategie.
Schaalvergroting
Het lijkt erop dat Hedin en andere dealerholdings anticiperen op een trend waarbij (meerdere) autofabrikanten een andere invulling gaan geven aan hun distributie- en retailactiviteiten. Het agentenmodel is één mogelijkheid, maar tegelijkertijd zien we een Europese schaalvergroting ontstaan. Autofabrikanten lijken in hun nieuwe retailstrategie te opteren voor pan-Europese partners, zoals het Zweedse Hedin en ondernemingen als Van Mossel Automotive in ons land, het Zwitserse Emil Frey, het Britse Inchcape, het Amerikaanse Penske en de Franse Car Avenue Group; allemaal dealergroepen die een zogenoemde cross border-strategie volgen. Het is waarschijnlijk dat er met name in West-Europa een sterke consolidatie van het dealerspeelveld aanstaande is. Stellantis en Mercedes-Benz zijn hier volgens diverse analisten de belangrijkste wegbereiders.
Als Hedin inderdaad een bod doet op de uitstaande aandelen Pendragon en daarnaast Stern inlijft, wordt het na Emil Frey de tweede dealergroep van Europa.
ICDP zag sinds medio 2020 in de vijf grootste West-Europese autolanden meer dan 150 nationale en grensoverschrijdende overnames in de dealerwereld. ICDP-directeur Steve Young: “En dan tel ik kleinere lokale acquisities niet eens mee. We zien dat in landen als Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk het aandeel van de tien grootste dealergroepen snel toeneemt. In minder dan vijf jaar nam hun aandeel bij de nieuwverkopen toe van minder dan 10 procent naar ruim 20 procent nu. Nederland is hier al langere tijd koploper in. Daar heeft de dealertop 10 inmiddels al ruim 40 procent van de nieuwverkoop in handen.”
Investeren
Voorgaande ontwikkeling maakt autofabrikanten aan de ene kant zenuwachtig. Aan de andere kant hebben zij retailpartners nodig die bereid zijn om te investeren in de steeds meer door digitalisering gedomineerde retail en aftersales. Vandaar dat sommige fabrikanten deze trend zelfs stimuleren door actief en samen met enkele grote holdings hun Europese dealernetwerken opnieuw in te richten. Wat daarbij opvalt, is dat het ondanks de grootte van die retailpartners om dealergroepen gaat met een sterk familiale bedrijfscultuur.
Belangrijk is wel dat het management van dergelijke dealergroepen bereid is in zichzelf en hun organisatie te investeren. Internationaal retailen is een ander ‘spelletje’ dan een sterke retailer op je thuismarkt zijn. Lokale en regionale vanzelfsprekendheden staan soms haaks op een door efficiency en ogenschijnlijk kostenvoordeel gedreven overall strategie. Daar zijn de grote internationale onderdelendistributeurs bij hun Europese expansie inmiddels ook achter gekomen. Terwijl de onderdelendistributie voornamelijk een logistieke b-to-b aangelegenheid is en de ratio normaliter belangrijker is dan de emotie, blijken nationale waarden de corporate strategie soms in de weg te zitten. Zeker bij een internationalisering van de autoretail zal het van belang zijn dat lokale en nationale waarden en normen niet worden onderschat, want schaalgrootte is niet bij voorbaat een garantie voor succes: wat Zara, Primark en Apple met hun winkels wel kunnen, bleek voor partijen als Hudson’s Bay, Marks & Spencer en Walmart een Europese brug te ver. Kortom: het gaat vooral om de kwaliteit van de organisatie en een marktgerichte visie van het management.