Heeft u ooit het World New Energy Vehicle Congress (WNEVC) bezocht, laat staan ervan gehoord? Zo niet, dan is dat niet zo gek, want dit congres werd tot nu toe alleen in China gehouden. Op 6 en 7 september komt het congres voor het eerst naar Europa, wanneer het vijfde WNEVC-congres onderdeel is van de IAA, die van 5 tot en met 10 september plaatsvindt in München. De verwachting is dat hier niet alleen veel Chinese bezoekers zullen zijn, onder wie ceo’s van Chinese autofabrikanten, maar ook dat er op de beursvloer de nodige Chinese automodellen te zien zullen zijn. Wordt de IAA daarmee een Chinees feestje? En zullen daarbij ook belangrijke Chinese politici aanwezig zijn? Zij behoren immers traditioneel tot de sprekers op een WNEVC-congres.

Dat het Verband der Automobilindustrie (VDA), dat de IAA organiseert, de Chinese collega’s heeft omarmd en de WNEVC naar München heeft gehaald is tegen de verwachting van velen in, maar wel verklaarbaar vanuit de wens de mobiliteit middels elektrificatie te verduurzamen, zo wordt in de Duitse pers gesteld. Daarnaast zullen ongetwijfeld ook financiële en industriepolitieke belangen een rol spelen. Tenslotte is China een cruciale markt voor de Duitse auto-industrie. De ceo van een van de tien grootste onderdelenfabrikanten in de wereld stelde dat de Aziatische fabrikanten op vele fronten een technologiesprong hebben gemaakt, zeker ten opzichte van de Europese fabrikanten. Ook de in april gehouden autoshow van Shanghai liet zien dat de Chinese automobielfabrikanten grote stappen zetten wat betreft connectiviteit, elektrificatie en klantbeleving. Andersom kan China wel wat Europese vriendschappen gebruiken.

Van Duitse zijde lijkt het een kwestie van je vrienden dichtbij je houden, maar je vijanden dichterbij. Hoe zullen de Chinese ceo’s denken? De Chinese generaal en filosoof Sun Tzu schreef in circa 500 voor Christus in zijn geschrift De kunst van het oorlogvoeren dat je zoveel mogelijk kennis van en over je vijanden moet verzamelen, voordat je ze aanvalt. Het beste is echter om allianties te vormen. Zelfs dan is er nog altijd één die de macht heeft. Is dat Europa of toch Xi Jinping?

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties