De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland zal de komende jaren sterk dalen, naar een aanmerkelijk en structureel lager niveau dan brancheorganisaties nu verwachten: iets meer dan 250.000 in het jaar 2026. Daarvan is circa de helft (130.000) privélease.
Die opvallende prognose deed Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-Rx gisteren tijdens de Automotive Insiders-bijeenkomst ‘De autofabrikant en de toekomst van aftersales’. In tegenstelling tot Bovag en RAI Vereniging (415.000) gaat Onink uit van 356.000 nieuw verkochte auto’s in 2017. Voorbij die horizon voorspelt hij een aanhoudende glijvlucht. Aan die radicaal lagere verkoop liggen volgens Onink demografische, financiële en technische factoren ten grondslag. Zo zal de gemiddelde leeftijd van een personenwagen in Nederland doorgroeien naar 12,2 jaar in 2026 (2006: 8,4 jaar; 2016: 10,2 jaar). Daarnaast neemt sinds de eeuwwisseling de groei van het bruto binnenlands product af, wat duidt op relatieve verarming – met name bij jongeren. Verder heeft de groep ouderen die koopkrachtig genoeg is om een nieuwe auto aan te schaffen momenteel haar piek bereikt. Ook stijgt het aantal eenpersoons huishoudens. Dat laatste niet zozeer vanwege de aanwas van singles in stedelijke gebieden maar door overlijden van de partners van senioren. Stuk voor stuk factoren die de rem zetten op de aanschaf van nieuwe auto’s.