Willen verzekeraars de komende jaren winst gaan maken met hun autoverzekeringen, dan zullen de premies gemiddeld met 38 procent omhoog moeten, inflatiecorrectie niet meegerekend.

Dat stelt Arno Onink in een interview op BNR naar aanleiding van een nieuw onderzoek van Trend RX, het onderzoeksbureau waarvan Onink de eigenaar is. Of die forse stijging van de autopremies ook werkelijkheid wordt, blijft ook voor Onink de vraag. “Het hangt een beetje van het gedrag van de verzekeraars af.”

Volgens Onink maken verzekeraars momenteel enorm verlies op autoverzekeringen. Zonder de coronacrisis, waarin veel minder gereden werd en verzekeraars zo’n 600 miljoen euro hebben verdiend aan autoverzekeringen, zouden verzekeraars de afgelopen vijftien jaar 2,6 miljard euro verloren hebben op autoverzekeringen.

Gevraagd naar de reden waarom verzekeraars verzekeringen aanbieden waar ze verlies op lijden, wijst Onink op het commercieel belang dat verzekeraars daarbij hebben. “Zonder autoverzekeringen zouden verzekeraars nog veel meer verlies maken. Dat komt omdat ze er veel kosten aan kunnen toekennen, voor bijvoorbeeld ict en personeel. Over hoe meer polissen ze die kosten kunnen spreiden, des te beter het is. Een verlieslatende autoportefeuille is voor een verzekeraar nog altijd beter dan geen autoportefeuille.”

Schadeherstel

Dat het verzekeren van personenauto’s zo duur is geworden komt slechts voor een deel doordat de kosten voor schadeherstel zijn gestegen. Onink: “Kosten voor schadeherstel zijn de afgelopen twee jaar bijna 25 procent gestegen. Dat komt door een steeds complexer wagenpark, voorzien van steeds duurdere onderdelen, en doordat het aandeel van die complexe auto’s in het wagenpark steeds groter wordt.”

Bovendien, om die complexere auto’s te kunnen repareren zijn hoger opgeleide arbeidskrachten nodig, waardoor de loonkosten van het schadeherstelbedrijf enorm oplopen. Ook de elektrische auto draagt bij aan de stijgende schadeherstelkosten, want die is breder, zwaarder en trekt sneller op, waardoor eerder en duurdere schades ontstaan. Hierdoor zijn verzekeringen voor elektrische auto’s ook 15 tot 20 procent duurder dan voor auto’s met een verbrandingsmotor.

Toch is schadeherstel maar voor 30 procent verantwoordelijk voor de totale kosten van een verzekeraar. “20 procent van de kosten gaat op aan kosten voor commissie voor tussenpersonen, reclame en dergelijke. Nog zo’n 23 procent gaat naar letselschades. En dan zijn er nog een heleboel kleine kostenposten, zoals glasherstel, gestolen auto’s, inbraak, wegslepen van auto’s. Dat alles leidt ertoe dat verzekeraars op elke euro die ze uitgeven tien eurocent verlies lijden.”

ADAS

Onink heeft overigens nog wel goed nieuws: de ADAS-systemen leiden over het algemeen wel tot minder aanrijdingen. “Bijna alle rijhulpsystemen hebben een positieve bijdrage aan het aantal schades per gereden kilometer. Uitzonderingen daarop zijn de adaptive cruise control en de parkassist.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 december 2024
Vingerhoets sluit zich aan bij Profile
10 december 2024
Nederlander stelt werkgever verantwoordelijk voor duurzamere mobiliteit
10 december 2024
Stellantis en CATL investeren in batterijfabriek
10 december 2024
Ultrac+ belooft tot 30 procent langere levensduur
10 december 2024
Hankook focust op duurzaamheid
10 december 2024
‘De kartsport heeft onze band zeker versterkt’
Meest bekeken berichten
Recente reacties