De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt mogelijke tegenwerking van de vrije concurrentie in de bandenwereld. Aanleiding zijn signalen dat de grote bandenproducenten levensduurverlengende oplossingen tegenhouden. Officieel standpunt van ACM is dat ze geen uitspraken doet over lopende zaken. “We houden de bandenindustrie in de gaten, tips zijn welkom.”
Een van die oplossingen zijn zogenoemde sealants: een goedje dat de band van binnen uit beschermt. Een lek in het profiel van de band, bijvoorbeeld door een spijker, een stuk glas of een andere inrijding, wordt door dit soort middelen direct gedicht. Bandenfabrikanten hebben zelf serviceafdelingen die bandenpech onderweg op locatie herstellen. De inkomsten uit deze pechservice zou een motivatie voor de competitiebeperking zijn. Een andere is dat er fors minder banden zouden worden verkocht als de levensduur van een band verder vergroot wordt.Snelle reparatie
Het resultaat met zo’n sealant van binnen uit is snelle, automatische reparatie met relatief weinig spanningsverlies (mits er gereden wordt). In basis is het principe vergelijkbaar met de dichtmiddelen die steeds meer autofabrikanten in auto’s meeleveren, als vervanger van het reservewiel. Belangrijk verschil: het is een tijdelijk lapmiddel. Na gebruik van dit middel kan een band niet gerecycled worden. Ook het schoonmaken van de specifieke velg levert problemen.Verschil in kwaliteit
Niet alle sealants maken de gemaakte claims overigens helemaal waar. Er is veel verschil in kwaliteit. De betere op de markt doen bovendien meer dan het sealen alleen, zoals balanceren (Ride-On). Er zijn echter goedjes die in tegenstelling tot de claims bijvoorbeeld gaan klonteren en zo juist een goede balancering onmogelijk maken. De betere op de markt beperken volgens deze fabrikanten het spanningsverlies wat de levensduur weer bevordert en daarnaast het nodige aan brandstofbesparing oplevert. In de trucksector heeft trailerbouwer Schmitz Cargobull de producten van Ultra-Seal officieel goedgekeurd. Krone heeft Ride-On gecertificeerd. Bij service achteraf ontstaan echter problemen. Rondvraag bij bandenspecialisten bevestigt de terughoudendheid rondom sealants. Daarbij wordt steevast verwezen naar de houding van bandenfabrikanten of zelfs naar eerdere ervaringen met garanties.