Bosch introduceert twee nieuwe opleidingstrajecten die autobedrijven helpen zich voor te bereiden op de toekomst van elektrische mobiliteit en service. Het e-mobility opleidingstraject is flink vernieuwd en daarnaast wordt het Bosch Service Excellence Trainingsprogramma gelanceerd.
“Beide opleidingen benadrukken het belang van voortdurende bijscholing in een steeds complexer wordende industrie. Met onze EV-trainingen willen we Bosch Car Serviceautobedrijven meer veiligheid bieden bij het werken aan EV’s, hun kennis en expertise vergroten en hen meer kansen bieden in een snel veranderende sector. Bosch Service Excellence helpt bedrijven hun processen beter te begrijpen om zo hun service te verbeteren en team te versterken”, zegt Michiel Frijters, Concept Manager Bosch Car Service & AutoCrew Benelux.
Afgestemd op ervaring en werksituatie
Elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken uit de werkplaats. Om deze voertuigen goed en veilig te onderhouden, is de juiste kennis essentieel. Daarom heeft Bosch zijn EV-trainingsprogramma volledig vernieuwd. Naast de basistraining rond veilig werken aan elektrische voertuigen, biedt Bosch nu ook opleidingen die gericht zijn op specifieke vaardigheden, zoals het oplossen van complexe storingen en het efficiënt organiseren van de werkplaats.
Het vernieuwde trainingsprogramma biedt opleidingen op verschillende niveaus, variërend van werkverantwoordelijke tot VOP (voldoende onderricht persoon) en VP (vakbekwaam persoon). Een VOP is een monteur die start met het onderhoud van elektrische voertuigen en basiswerkzaamheden uitvoert. Het is voor hen van belang dat ze leren veilig te werken met EV’s, deze spanningsvrij kunnen stellen en de veiligheidsprocedures correct toepassen. De VP is een ervaren monteur die risicoanalyses maakt, het voertuig spanningsloos stelt en complexe reparaties uitvoert. Voor VP’s zijn er naast de basisopleiding ook trainingen zoals “Hybride en EV-techniek” en “Hybride en EV-Diagnose”.
Daarnaast wordt binnenkort een nieuwe training “Werkverantwoordelijke” toegevoegd, waarin deelnemers leren verantwoordelijk te zijn voor veiligheid, het organiseren van processen en het beheersen van risico’s. Bosch Car Service-autobedrijven kunnen zich voor deze trainingen aanmelden via het Bosch Car Service Extranet. Alle trainingen zijn gericht op het werken volgens de NEN- 9140:2024-norm met een officiële e-certificering.
Bosch Service Excellence Trainingsprogramma
Daarnaast biedt Bosch ook het gloednieuw programma Bosch Service Excellence aan. Dit programma biedt praktische tools om de klanttevredenheid te verhogen, serviceprocessen te verbeteren en het team te versterken. De trainingen zijn bedoeld voor de ondernemer en medewerkers van Bosch Car Service bedrijven.
Het programma bestaat uit drie trainingsdagen:
- Bosch Fundament: Focus op de bedrijfsprocessen. Deelnemers leren hoe ze hun bedrijf efficiënter, klantgerichter en toekomstbestendiger kunnen maken.
- Bosch Geavanceerd: Hierbij worden de service- en commerciële vaardigheden naar een hoger niveau getild, met speciale aandacht voor de zakelijke markt.
- Bosch Service Excellence: Dit is de laatste stap waarbij klantgerichtheid en efficiëntie in bedrijfsprocessen verder geoptimaliseerd worden.
Aanmelden voor het Bosch Excellence Trainingsprogramma kan via het Bosch Car Service Extranet.