Het buzz-woord van dit moment is natuurlijk pass thru. Hartstikke mooi, een complexe storing op afstand laten uitlezen, een sleutel inleren of nieuwe software rechtstreeks in de auto programmeren.

barry-hegemanNiet voor niets hebben we meegedaan aan de pilot van Bovag met EuroDFT, de Duitse pass thru-oplossing die toegang biedt tot de websites van elf autofabrikanten. Mijn persoonlijke beleving is dat er op het vlak van kennis en ondersteuning uiteindelijk twee sterke partijen in de Nederlandse markt overblijven: Autoniveau en GMTO. De een is van nature iets meer opleider, de ander is wat sterker gericht op de storing. Hoe dan ook, beide doen ze hun werk voor het autobedrijf uitstekend, voor beide zie ik toekomst. Waar je niet eens zo lang geleden nog kon volstaan met ‘even aansluiten en uitlezen maar’, is diagnose anno nu op een technisch aanmerkelijk hoger niveau beland. Dan heb ik het zowel over de apparatuur zelf als over degene die de machine bedient. Je kunt immers wel allerlei high end-spullen kopen, maar heb je ook de mensen die ermee kunnen, durven en willen werken? Durf je als autotechnicus op de knop ‘nieuwe software programmeren’ te drukken? Of ben je bang dat de auto het daarna niet meer doet? Weten wat je aan het doen bent, daar gaat het om. Uiteraard is het goed dat er opleiders zijn en dat experts waar nodig online, real-time kunnen meekijken. Maar primair moet onder elke werkplaats diepgravende kennis verankerd liggen. Hoewel monteurs breed moeten zijn opgeleid, hoeven ze bij ons niet alle acht exact hetzelfde te kunnen en te kennen. Gaat trouwens ook niet lukken. Los van het kennisaspect zul je altijd te maken hebben met affiniteiten en leeftijden. Jonge aanwas, senioren. Monteurs die iets meer op onderhoud aan bedrijfswagens zijn gericht of collega’s die liever de afleveringen doen. Plus degenen die zich graag verdiepen in diagnose. Bijvoorbeeld in pass thru, maar ook wat merken of onderwerpen betreft. Met al die variabelen is de weg telkens anders. Daarom is voor iedereen in onze werkplaats een persoonlijk opleidingsplan geschreven. Ik vind dat het hedendaagse vak van automonteur alsmaar interessanter wordt, gezien alle voortschrijdende techniek. Er liggen inhoudelijk mooie uitdagingen, je kunt jezelf steeds verder onderscheiden als vakman. Ook buiten het autobedrijf trouwens. Langzaam maar zeker zie ik verandering ontstaan in het traditionele, vaak wat negatieve beeld dat het grote publiek heeft van ‘de garage’. Komt ook doordat we de klant, als die wil, laten meekijken in de werkplaats. Om ter plekke te tonen wat daar tegenwoordig allemaal aan ict-kennis noodzakelijk is. Denk aan een storingsdiagnose, een camera kalibreren na de vervanging van de voorruit, rijhulpsystemen inleren. Je ziet dat clichébeeld van de vieze werkplaats kantelen. Wil je morgen de auto’s van 2019 kunnen verkopen, dan moet je vandaag de kennis van de onderhuidse techniek in huis hebben. De autobranche beweegt. Dan kun je twee dingen doen: meebewegen of wachten tot het zaakje weer stilstaat. Maar ik denk niet dat het ooit ophoudt. Die diagnose durf ik wel te stellen. Autobedrijf Haarhuis is Bovag Autobedrijf van het Jaar 2018/2019. Manager Barry Hegeman belicht bij Aftersales Magazine topics in de branche.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
15 april 2025
Auto’s in Nederland steeds later afgedankt
15 april 2025
‘Overal het beste uit willen halen’
15 april 2025
Afscheid van de werkplaats
14 april 2025
Onderzoek Profile: onjuiste bandenspanning meerderheid Nederlandse auto’s
14 april 2025
Vernieuwde positionering voor Vakgarage
Meest bekeken berichten
Recente reacties