Kunstmatige intelligentie in de werkplaats staat er, prominent op de cover van dit nummer. Het is snel geschreven en buitengewoon actueel maar dan? Hoe ziet het er eigenlijk uit? Reken voorlopig niet op het terugschroeven van het personeelsbestand ten gunste van slimme robots. Tegelijkertijd gebruiken we het met zijn allen ongemerkt steeds meer, privé en zakelijk. Dus waarom zou het in de werkplaatsomgeving anders zijn?

Het begrip, soms in het Nederlands, maar ook wel met de Engelse afkorting AI, wordt te pas en te onpas gebruikt. Het is eigenlijk de volgende stap na machine learning en deep learning. Siri op een iPhone, die slimme speaker thuis, het zoekscherm bij Google: ongemerkt gebruiken we het. De toevoeging van het begrip generatief aan AI zorgt voor een nieuwe fase waarin zelflerende machines kennis en ervaring inzetten om opdrachten te vervullen.

In de wereld van de tekstschrijvers, componisten, muzikanten, acteurs en regisseurs zorgen de scheppende mogelijkheden die dit biedt voor onrust. Het commando ‘componeer een nieuw nummer van David Bowie’ doet precies dat. Is het Bowie-waardig? Kun je over debatteren. Zou de niet-liefhebber doorhebben dat het niet uit het rijke oeuvre stamt van de inmiddels overleden artiest? Misschien niet direct.

Artiesten zijn bezig met het beschermen (en/of te gelde maken) van hun toekomstige erfenis. Waarom zou je allerhande cosmetische ingrepen laten uitvoeren om schijnbaar eeuwig jong te blijven als je kunstmatig gegenereerde beeltenis tegen betaling gebruikt kan worden. Er zijn al artiesten die de rechten voor dergelijk gebruik in dikke contracten regelen.

Dus, als E.T. en Wall-E ogenschijnlijk een kind krijgen in de vorm van een autonome aannamerobot die de auto van de klant begroet, herkent en beoordeelt? Klinkt ineens niet meer zo als toekomstmuziek, toch? Zeker niet als je die grasmaaierrobotjes of stofzuigers voor de geest haalt. Het is een kwestie van technieken combineren en het gaat nu harder dan ooit.

Foutloos is het niet, maar dat is de mens zelf evenmin. Feit is dat de geest uit de fles is en niet meer teruggaat. Je kunt er blij mee zijn of niet, maar dat brengt weinig. Anticiperen en afwegen hoe deze ontwikkeling het bedrijf vooruit helpt is de enige weg.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
28 maart 2025
Geen gouden bergen
Meest bekeken berichten
Recente reacties