De internationale automotive aftermarket staat aan de vooravond van een grote inkomstenherverdeling. Oprukkende trends als E-commerce, elektrische auto’s en connectiviteit zullen in de komende tien tot twintig jaar zorgen dat dertig tot veertig procent van de winsten in andere handen komt.
Die voorspelling doet onderzoeksbureau McKinsey in zijn rapport ‘Ready for inspection: The automotive aftermarket in 2030’. De samenstellers hebben zich gebaseerd op diverse analyses, projecten en intensieve gesprekken met meer dan veertig experts en bestuurders in de aftermarket.Vooruitblik
Behalve een verre vooruitblik stelt het rapport ook een centrale vraag aan de lezer: hoe gaat u zich voorbereiden op deze ontwikkelingen? “Het lijkt ons goed dat alle grote spelers pragmatisch in actie komen, teneinde zich voor te bereiden op het nieuwe landschap van de industrie en volop gebruik te maken van de kansen die er liggen.” Het goede nieuws is namelijk dat de markt wereldwijd van de huidige achthonderd miljard euro gaat doorgroeien, in jaarlijkse stapjes van drie procent, naar 1200 miljard euro in het jaar 2030. De vraag is alleen wie daarvan gaan profiteren. Zo zullen diverse nieuwe partijen van buitenaf hun intrede doen, verandert het verwachtingspatroon van de consument en worden nieuwe voertuigtechnieken in versneld tempo geaccepteerd.