Acht bekende merknamen in de automobiele aftermarket bundelen de krachten onder één nieuw paraplu-merk. Emotive is jaarlijks goed voor 70 miljoen onderdelen in 100 landen en de ambitie houdt daar niet op.
Emotive mag als merknaam nieuw zijn, de bouwstenen zijn dat geenszins. Topmannen Martin Conrad en Theo Theuner benadrukken tijdens de presentatie op Automechanika dan ook graag de historie van de merken onder deze nieuwe paraplunaam. “Het is onze ambitie om het leidende platform te zijn voor de automobiele aftermarket.”
Opgeteld heeft de groep maar liefst 300 jaar ervaring… Dankzij VEGE gaat die historie terug tot 1936, in de jaren tachtig startten ERA en MRT gevolgd door Optimal, MPM en Starline in de jaren negentig. Triple Qx, Platinum Plus en Audura startten deze eeuw en er wordt al gehint op de introductie van het merk Emotive in dat rijtje. Die introductie staat gepland voor 2025. De producten zelf van de desbetreffende merken uit de LKQ-stal blijven zoals men gewend is.
De klanten bevinden zich over de volle breedte van de vrije aftermarket en ook op de Nederlandse markt zal de Emotive-naam geleidelijk aan zijn weg vinden. De zelfstandige positionering onder één paraplu-merk onderstreept de groeiambities. Volgens cijfers van Emotive bedienen ze nu 120.000 werkplaatsen met ruim 300.000 technici. Met ruim 200.000 artikelnummers claimt Emotive een dekkingsgraad van 98 procent van het wagenpark.
Duurzaamheid
In de huisstijl van het merk valt de groene kleur op waarmee de focus op duurzaamheid wordt onderstreept. Emotive claimt 100 ton aan CO2-emissies te besparen op het vlak van verpakkingen. Remanufacturing, oftewel het op grote schaal een tweede leven geven aan gebruikte onderdelen, vormt een belangrijke pijler onder de groep. Het opnieuw gebruiken van grondstoffen zorgt zo voor 3200 ton aan bespaarde CO2-uitstoot. Reman vindt op verschillende niveaus plaats, van startmotoren en dynamo’s tot aan complete motoren en transmissies. Die laatste twee zijn in aantallen goed voor 24.000 stuks.