Tijdens de Dakar Rally blijkt iedere keer weer hoe kritisch de wielophanging is. Met name draagarmen staan door de extreme belasting onder grote druk. Ze worden al dan niet in combinatie met schokdempers en stuurdelen vaak vervangen tijdens deze monsterrally. Zo ook na de klapper die team Coronel maakte op de zevende dag van Dakar 2023.

Het is een mooie aanleiding om in ons maandelijkse WESP-artikel deze keer eens naar draagarmen te kijken, of beter gezegd: de omzetpotentie ervan, want in combinatie met een apk blijken draagarmen een belangrijk aftersalesproduct. De vele verkeersdrempels in de stedelijke omgeving dragen daar hun steentje aan bij.

Vervangingsratio

Bij de ruim 1100 bij WESP aangesloten autobedrijven werden het afgelopen jaar 15.782 auto’s in de werkplaats van één of meerdere draagarmen voorzien op een totaal werkplaatsbezoek van ruim 1,3 miljoen auto’s waar een factureerbare reparatie dan wel onderhoudsklus werd uitgevoerd. Daarmee is de vervangingsratio van een draagarm in ons land dus 1,2 procent.

Nu zeggen gemiddelden het autobedrijf op zich nog niet zo veel. Interessanter is het om te kijken naar de vervangingsratio bij de verschillende automerken. Dan blijkt dat Opel een relatief lage vervangingsgraad heeft ten opzichte van het marktgemiddelde van 1,2 procent. Bij Ford bijvoorbeeld ligt de vervangingsgraad bijna vier maal zo hoog.

Foto’s: Marcel Vermeij.

Ook voor een aantal kleinere, maar in het wagenpark veel voorkomende automodellen, heeft WESP de vervanging van draagarmen in kaart gebracht. Uit die cijfers blijkt dat de eerste vier modellen minder vaak een draagarmvervanging nodig hebben dan gemiddeld. De Suzuki Alto heeft in de praktijk juist een bovengemiddelde vervangingsratio en zelfs een bijna vijfmaal zo grote vervangingsratio als de Peugeot 107 of de Toyota Aygo.
Kijk je naar het aantal vervangen draagarmen, dan is dat per auto 1,18 stuks. Ook dat zegt voor de werkplaatspraktijk niet zo veel; voor de grossiers en onderdelenfabrikanten des te meer, omdat zij voor hun afzetpotentie wel achter de komma moeten kijken.

Aandacht

Het Nederlandse wagenpark wordt langzamer ouder. Mede door de apk en de hoge kwaliteit van het Nederlandse autobedrijf is het ook een goed onderhouden en daardoor veilig wagenpark. Dat wordt bij de discussie rond het ouder wordende wagenpark nogal eens vergeten. Omdat auto’s langer meegaan, worden bepaalde onderdelen langduriger belast, waar de draagarm een voorbeeld van is. De verwachting is dan ook dat een dergelijke vervanging vaker zal voorkomen en dus is extra aandacht van de werkplaatsmedewerkers belangrijk. In de werkplaatspraktijk wordt een draagarmvervanging regelmatig aan maar één zijde uitgevoerd. De vraag is of het niet verstandig is de klant te adviseren om beide tegelijk te vervangen, wanneer daar financiële ruimte bij de werkplaatsklant voor is, uiteraard. Met behulp van de actuele factuurgegevens kan WESP het feitelijke vervangingspercentage voor het lopende jaar berekenen.


Omdat auto’s langer meegaan, worden bepaalde onderdelen langduriger belast, waar de draagarm een voorbeeld van is.


Daarvoor wordt gekeken naar het aantal auto’s met een vervanging van een specifiek product, en wordt dit vergeleken met het totale aantal auto’s met eenzelfde pasvorm. Een traditionelere manier om het vervangingspercentage in te schatten is door te kijken naar het aantal stuks dat is verkocht, al zegt dat in sommige productgroepen niet genoeg over de feitelijke vervangingsgraad. Door gebruik te maken van de feitelijke vervangingsgraden kan WESP een extrapolatie maken met behulp van het aantal auto’s per uniek model in Nederland en zelfs in andere Europese landen. De vervangingsgraad blijft hierbij hetzelfde voor het specifieke voertuig, al komt er per land een ander gewogen gemiddelde uit door de andere samenstelling van het wagenpark.

Nederlandse markt

Naast de mogelijkheid om het totale marktpotentieel per automodel uit te rekenen, maakt WESP ook een berekening van de totaalmarkt in Nederland op basis van de OE-referentienummers, inclusief alle IAM-crossreferenties. Hieronder een voorbeeld van de top 5 artikelnummers, gesorteerd naar het hoogste aantal auto’s waarvoor een verkoop van een draagarm heeft plaatsgevonden. Wetende hoeveel auto’s er in Nederland rondrijden waar deze artikelnummers op passen, bepaalt WESP het totale marktpotentieel voor één specifiek artikel of automodel. Dit wordt berekend door het aantal draagarmen dat is verkocht te delen door het aantal auto’s die de afgelopen twaalf maanden in het autobedrijf is geweest en waar het product op past te vermenigvuldigen met het totaal aantal auto’s in het land.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
apk
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
28 maart 2025
Geen gouden bergen
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
Meest bekeken berichten
Recente reacties