In ons land pleiten ANWB, RAI Aftermarket en BOVAG voor het recht op mobiliteit. Iedereen zou van A naar B moeten kunnen wanneer hij of zij dat wil, waarbij een mix van openbaar vervoer, tweewielers en de auto wordt gestimuleerd. Onze branche richt zich vooral op automobiliteit, want de ruim tien miljoen personen- en lichte bestelauto’s in ons land zijn met hun aftersalesbehoefte de basis voor de verdienmodellen van bijna alle autobedrijven. Door de EV-transitie wordt verwacht dat met name de reguliere onderhoudsbehoefte zal teruglopen. Vooral de omzet- en margebijdrage van olie is een heikel punt, zo leren ervaringen in de bijna volwassen EV-aftersalesmarkt in Noorwegen.

Een antwoord op een dalend werkaanbod is het verhogen van de uurlonen, want de werkplaats heeft een bepaalde schaal van omzet en marge nodig om te kunnen blijven bestaan. Investeringen in werkplaatsapparatuur en medewerkers, maar ook een compensatie voor een potentieel lager werkaanbod, maken het zelfs noodzakelijk de uurlonen te verhogen. Daar staat tegenover dat in heel Europa discussies plaatsvinden over de betaalbaarheid van automobiliteit. De moderne technologie maakt auto’s op meerdere fronten duurder. Denk aan kostbare onderdelen en systemen (ADAS bijvoorbeeld), en gestegen werkplaatsinvesteringen, nog afgezien van de gestegen lonen. Tel daarbij op de sterk gestegen verzekeringspremies, relatief hoge prijsniveaus van zowel nieuwe auto’s als occasions, het wegvallen van bepaalde belastingvoordelen (EV-vergoeding, wegenbelasting en brandstoffen) en de parkeerkosten in de grote steden, en duidelijk is dat automobiliteit voor de minder gefortuneerden steeds moeilijker bereikbaar wordt. “Is mobility turning into a market for the rich?” was dan ook de provocerende titel van een recente bijeenkomst van diverse spelers uit de Europese aftermarket.

Zowel vertegenwoordigers van het merkgebonden kanaal als de onafhankelijke aftermarket zaten onlangs in Parijs om de tafel om dit Europese vraagstuk te bespreken. Oplossingen werden gezocht in onder meer een verdere schaalvergroting op het niveau van werkplaatsen en deels ook bij onderdelendistributeurs, meer aandacht voor werkplaatsefficiency, waaronder het stimuleren van remote diagnostics, en betaalbaarder EV’s. Het uurloon stond niet ter discussie, maar werd wel voorzien van een advies: op lokale schaal moet je met het verhogen van je prijzen, ook al zijn die gerechtvaardigd, je concurrentiepositie goed in de gaten houden, want er zijn er altijd die een andere weg bewandelen dan jij.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 november 2025
ADPA nieuw lid van SERMI
14 november 2025
Alzura: Toekomst aftermarket is digitaal
14 november 2025
AllParts lanceert leaseconcept
13 november 2025
Stijging voertuigdiefstal zet door
13 november 2025
AutoTrack: Tweedehands EV 10 procent goedkoper
13 november 2025
Groen licht voor autonome shuttlebus Holon
Meest bekeken berichten
Recente reacties