Deze gereviseerde koplamp hergebruikt tot de helft van de grondstoffen die worden teruggewonnen uit een led-koplamp aan het einde van zijn levensduur. Ander nieuws betreft de gereviseerde versie van het infotainmentdisplay.
Stellantis is de eerste autofabrikant die dit product integreert in zijn aftersalesaanbod in Europa, beschikbaar in het Sustainera reman-assortiment. Het biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de industriële activiteiten van Valeo en versterkt de activiteiten in de fabrieken van Chrzanow (Polen) en Angers (Frankrijk). Valeo zal vanaf 2026 ook nieuwe aanbiedingen uitbreiden naar de onafhankelijke aftermarket, zodat elk kanaal kan bijdragen aan de ontwikkeling van de circulaire economie.
Tot vijftig procent van de grondstoffen die uit een afgedankte led-koplamp worden teruggewonnen, worden opnieuw gebruikt. Dit zijn meestal de meest waardevolle onderdelen zoals de led-module zelf, waardoor de CO2-uitstoot tot 70% lager is dan bij de productie van een nieuwe koplamp.
Reman infotainmentscherm
Het displayscherm is het derde nieuwe gereviseerde product dat Valeo samen met Stellantis heeft ontwikkeld en in Amsterdam tijdens Rematec lanceerde. Maar al te vaak wordt het display van een voertuig weggegooid, terwijl dit onderdeel met een hoge toegevoegde waarde opnieuw kan worden gemaakt. Dit is wat Stellantis en Valeo aanbieden met het display, dat wordt gereviseerd in het laboratorium voor circulaire elektronica van Valeo in Nevers (FR) – waar ook de frontcamera al wordt verwerkt – en dat in juni beschikbaar is in het Sustainera-assortiment, van toepassing op de volgende modellen: Peugeot 308; Citroën C3 en C3 Aircross; DS DS3 Crossback; Opel Grandland X, Corsa en Mokka.
Valeo is tevens een samenwerking aangegaan met The Remakers om de Renault Zoe-omvormer te reviseren in de fabriek van Veszprem in Hongarije. Na de revisie wordt de omvormer geïntegreerd in de vermogensregelmodule in de werkplaats van The Remakers in Flins. Dit nieuwe aanbod zal vanaf de tweede helft van 2025 beschikbaar zijn in het Renault-netwerk.
Valeo claimt dat hun gereviseerde producten voor tachtig procent bestaan uit hergebruikte materialen. Bovendien committeren ze aan verdere uitbreiding van de portfolio, dat nu volgens hen al een van de grootste op de markt is. Met 55 miljoen ton elektronisch afval per jaar is het weggooien van elektronische en elektrische onderdelen vanwege een enkel defect onderdeel zowel verspillend als milieuonvriendelijk. Omdat voertuigen steeds meer elektronische en elektrische onderdelen bevatten, krijgt dit van Valeo de nodige focus.