Met het neerstrijken in Halfweg bij Haarlem krijgt de langetermijnvisie van WM Automaterialen verder vorm. Bovendien biedt de nieuwe uitvalsbasis de doelgroep in Noord-Holland gunstiger aanrijdtijden. Kort na de opening van Halfweg tekende het bedrijf de contracten voor de zevende vestiging die voor het einde van het jaar zal openen in Rotterdam.

De vestiging ‘Amsterdam’ zoals deze officieel genoemd wordt, is zoals elke vestiging in ons land vanuit het niets opgezet. Het past immers niet in de strategie van de onderdelendistributeur om groei middels overnames na te streven. Het zogenoemde green field starten van eigen vestigingen is sinds de start in ons land kenmerkend gebleken, meest recent nog in Utrecht langs de A2. Die stap behoorde tijden lang tot het geruchtencircuit en toen de eerste paal eenmaal de grond in ging kwamen er de onvermijdelijke vraagtekens. Lag de focus qua vestigingen voordien nog op het oosten van het land, het openen van Utrecht en het verplaatsen van het hoofdkantoor daarheen, mag als signaal naar de markt worden opgevat. En de vestiging ‘Amsterdam’ moet dat signaal nogmaals versterken, proeven we uit de woorden van Harm Harmsen, Niels Kuiper en zijn collega’s. “We willen het alternatief zijn. Dit jaar verwachten we nog te beginnen aan onze zevende vestiging.”


‘Doel voor langere termijn blijft landelijk dekkend netwerk’


De zesde vestiging valt onder verantwoording van vestigingsmanager Younes Zaruali, sinds ruim drie jaar in dienst bij WM Automaterialen en daarvoor tien jaar Brezan-ervaring. “We zijn het jaar begonnen met het aanstellen van een buitendienst om vooruitlopend op de opening nieuwe klanten te werven. Zo krijgen nieuwe klanten onder meer toegang tot onze catalogus WMKat.” 

38.000 artikelnummers

Intussen werd hard gewerkt aan de nieuwbouw, waarvan de eerste paal half juli 2020 geslagen werd en die op 23 maart dit jaar opent. Een perceel van 6000 m2 met daarop 2600 m2 aan magazijnruimte krijgt vooralsnog een voorraad van 38.000 artikelnummers. Daarmee zijn de Schäfer magazijnstellingen zeker niet voor de volle honderd procent bezet. Utrecht is evenmin tot de rand gevuld, de vestigingen zijn bewust met het oog op de groei ontwikkeld. “Al onze Nederlandse vestigingen worden elke nacht bevoorraad vanuit het centraal magazijn in het Duitse Hedemünden (Nedersaksen). Beschikbaarheid is dan ook geen issue”, zegt salesmanager Niels Kuiper.

De opzet van de vestigingen gebeurt volgens een vast stramien. De panden zijn niet in eigendom van WM Automaterialen maar worden gehuurd van een vastgoedpartner. De magazijninrichting kent in elke vestiging dezelfde opzet. Toch is de jongste vestiging binnen het WM-netwerk ook een bijzondere. Op de eerste verdieping bevinden zich lichte kantoren en de ruim opgezette trainingsruimte, momenteel ingericht om aan te sluiten bij de 1,5-metersamenleving. Veel glas en staal, een moderne en bijna luxe uitstraling gevend.

Op de verdieping kreeg de trainingsruimte een indeling die coronaproof is. De capaciteit kan makkelijk verruimd worden zodra de regels dat weer toelaten.
Het nieuwbouwpand volgt de normen van BREEAM, wat onder meer te zien is aan de vogelhuisjes aan de gevel.

Duurzaamheid

Het is bovendien een vestiging die geheel voldoet aan de normen van BREEAM. Dat is een afkorting van Building Research Establishment Environmental Assessment Method en is een duurzaamheidskeurmerk voor het realiseren van duurzame gebouwen met minimale milieu-impact. Zo zijn er nestkasten voor vogels aan de gevel. Op het terrein staan egelhokken en grote bloempotten om parkeren bij de ventilatiesystemen te voorkomen. Zo kunnen er geen uitlaatgassen het gebouw in worden gezogen. Het parkeerterrein is deels voorzien van gebruikte straatstenen in plaats van splinternieuwe.

Uiteraard zijn er laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen. “We hebben er ook naar gekeken om de duurzaamheid door te trekken naar onze bezorgdiensten door naar elektrisch vervoer over te schakelen”, zegt Kuiper. “Voor ons is het nog geen optie. Het laadvermogen laat te wensen over, net als de autonome reikwijdte. Je bent er niet met ’s nachts op de vestiging laden om zo voldoende energie op te bouwen om een dagdeel te kunnen bezorgen. In zomerse omstandigheden kan het net, in de winter daalt de al kleine actieradius nog verder. We houden de ontwikkelingen in de gaten.” De bezorgdiensten leveren wel zes tot acht keer per dag. Voor dit rayon worden zo’n vijf bezorgauto’s ingezet, via een contractpartner. In totaal heeft de vestiging zo’n vijftien fte’s in dienst.

Fotobijschrift: Vestigingsmanager Younes Zaruali met Niels Kuiper (links) en Harm Harmsen (rechts).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
25 april 2025
Apollo Tyres wil Enschede sluiten
25 april 2025
Van Mossel: grootste overname tot nu toe
25 april 2025
Febi komt met intelligente olietester
25 april 2025
Uitstoot fijnstof wegverkeer ruim 16 procent gedaald in tien jaar
25 april 2025
Frisse wind jaagt groeistrategie Rema Tip Top aan
Meest bekeken berichten
Recente reacties