Mercedes-Benz gaat zich in de toekomst richten op zes strategische focusgebieden om de duurzame transformatie van Mercedes-Benz op een doelgerichte wijze vorm te geven: decarbonisatie, het gebruik van hulpbronnen en de circulaire economie, medewerkers, mensenrechten, digitaal vertrouwen en verkeersveiligheid.

De focusgebieden werden op 20 november 2024 gepresenteerd tijdens de zeventiende Mercedes-Benz Sustainability Dialogue in Stuttgart en besproken met externe stakeholders uit de politiek, het bedrijfsleven en de samenleving.

Decarbonisatie

In ‘Ambition 2039’ heeft Mercedes-Benz vastgelegd dat tegen 2039 het volledige modellengamma netto CO-neutraal moet zijn in alle stadia van de waardeketen en de volledige levenscyclus. De elektrificatie van auto’s speelt hierbij een sleutelrol. Andere belangrijke factoren zijn het gebruik van gerecyclede materialen, hernieuwbare energie bij de productie en hernieuwbare energiebronnen voor het laden van de auto’s.

Gebruik van hulpbronnen & circulaire economie

Mercedes-Benz focust op een efficiënt gebruik van hulpbronnen en het steeds meer sluiten van de materiaalkringloop. Tegelijkertijd moeten de hoeveelheid afval en het verbruik van energie en hulpbronnen in de fabrieken aanzienlijk worden verminderd.

Medewerkers

De werkomgeving van de medewerkers en zelfs volledige functieprofielen veranderen fundamenteel. De transformatie van Mercedes-Benz gaat daarom ook gepaard met een personeelsverandering. Mercedes-Benz wil die op een toekomstgerichte, sociale en verantwoorde manier vormgeven, onder meer door te investeren in de opleiding van medewerkers.

Mensenrechten

Mercedes-Benz streeft ernaar om samen met partners de mensenrechten in de gehele waardeketen te beschermen en negatieve effecten op mens en milieu te voorkomen, te minimaliseren of – voor zover mogelijk – uit te schakelen. Dit wordt bereikt door een risico-gebaseerde aanpak waarmee potentiële risico’s op dit gebied in een vroeg stadium kunnen worden geïdentificeerd en met passende maatregelen kunnen worden ondervangen.

Digitaal vertrouwen

De onderneming wil vertrouwen opbouwen en behouden in zijn digitale producten en services, en het verantwoorde gebruik van digitale innovaties versterken. De onderneming is ervan overtuigd dat digitaal vertrouwen steeds meer een speerpunt wordt en de basis vormt voor duurzaam en concurrerend digitaal zakendoen.

Verkeersveiligheid

Mercedes-Benz ondersteunt de ‘Vision Zero’ van de Europese Unie, die ten opzichte van 2020 streeft naar een halvering het aantal verkeersdoden en zwaargewonden tegen 2030 en volledige uitbanning ervan tegen 2050. Innovatieve rijassistentiesystemen en technologieën voor geautomatiseerd rijden kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het veiliger maken van het wegverkeer en het bereiken van ‘Vision Zero’.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties