Sinds 2022 is de waardevastheid van elektrische auto’s (EV) sterk gedaald, mede door een vergroting van het aanbod, zowel nieuw als gebruikt, en de aanstaande uitfasering van subsidieregelingen. Inmiddels houdt een elektrische auto zijn waarde gemiddeld ruim 15 procent minder goed vast dan een benzine- en dieselauto.
Dit concludeert Gaspedaal.nl op grond van een analyse van de Nederlandse occasionmarkt. Volgens Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl, gaat de autorijdende consument minder snel overstag voor een volledig elektrische auto. “Veel early adopters rijden al elektrisch, maar de groep consumenten die daarna de overstap zou moeten maken, doet dat in een lager tempo dan verwacht. Waarschijnlijk kiest men toch eerst voor een hybride en blijft daarmee rijden totdat er tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius en een gunstiger prijskaartje worden aangeboden”, aldus Verweij.
Restwaarde
De restwaarde van een benzine- en dieselauto wordt grofweg door twee factoren bepaald: de leeftijd en het aantal gereden kilometers. Bij elektrische auto’s zijn dit ook de belangrijkste elementen, maar er komt nog een derde factor bij. De batterijcapaciteit in kWh, die nauw samenhangt met de actieradius, speelt ook een belangrijke rol. Hierbij geldt: hoe groter de capaciteit, hoe meer waardebehoud.
Regionaal
In Randstedelijke gemeenten wordt beduidend vaker naar elektrische occasions gezocht dan daarbuiten. In Noord- en Zuid-Holland wordt het zoekfilter ‘elektrisch’ tot wel tweemaal zo vaak aangeklikt als in gemeenten in Friesland, Groningen en Drenthe. Dit geldt vooral voor 45-plussers, terwijl in de groep 18- tot 24-jarigen juist het minst vaak naar een tweedehands EV gezocht wordt. Verweij vermoedt dat dit te maken heeft met factoren als budget, prioriteiten en behoeftes: “De jongeren die wel behoefte hebben aan een auto, hebben in de meeste gevallen niet het geld voor een elektrische auto, dus kiezen ze voor betaalbare occasion met een verbrandingsmotor.”
Kilometerstand
Ook opvallend: bij het zoeken naar een elektrische auto stelt 54 procent van de Gaspedaal.nl-gebruikers 60.000 kilometer in als maximale kilometerstand. Bij benzineauto’s is dat slechts 16 procent; daar word 100.000 kilometer het vaakst als limiet aangehouden.
Volgens auto-expert Verweij is dat deels verklaarbaar door het feit dat gebruikers verhoudingsgewijs vaker zoeken naar nieuwere EV’s tussen de 3 en 4 jaar oud met – inherent – een lagere kilometerstand. “Mogelijkerwijs speelt de zorg over accudegratie ook een rol. Men wil niet het risico lopen op een elektrische occasion die niet ‘fit’ genoeg meer is om de beloofde actieradius te behalen.”