Inter-Sprint, dochter van de Nederlandse familieonderneming Global Automotive Group en bandenfabrikant Hankook organiseerden voor managers van PartsPoint uit Nederland en België, én enkele onafhankelijke grossiers uit het Precisium-netwerk van Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), een bezoek aan de Europese fabriek van Hankook in het Hongaarse Ràcalmàs, waar het accent ligt op duurzaamheid.

Wereldwijd levert Hankook OE-banden aan 52 automerken, waarbij de OE-contracten voor Europa gecoördineerd worden vanuit het Nederlandse hoofdkantoor in Hoofddorp. Mede door de Europese regelgeving ligt het accent bij zowel de productie in Ràcalmàs als het gebruik van de banden op duurzaamheid en de bijdrage die de banden leveren aan lagere emissiewaarden. Hankook neemt dit duurzaamheidsstreven uiterst serieus, wat onder andere blijkt uit het feit dat Hankook als eerste bandenfabriek ter wereld het International Sustainability & Carbion Certficate (ISCC) verkreeg. Tevens wil de EU ervan verzekerd zijn dat de grondstoffen op een duurzame wijze zijn gewonnen.

In dit licht is het logisch dat duurzaamheid en de rol van R&D daarbij een belangrijk aandachtspunt was tijdens het fabrieksbezoek. Zo liet Hankook zien dat naast een energie-efficiënt productieproces een steeds groter deel van de toegepaste materialen gerecycled is, tot wel 70 procent. Dit draagt bij aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk, niet alleen van Hankook, maar van alle bedrijven door de leveringsketen heen.

Uitdaging

Behalve een lagere CO2-voetafdruk hebben de banden van Hankook een steeds lagere rolweerstand, zonder in te boeten aan rijveiligheid. Voor zijn iON-banden, speciaal ontworpen voor elektrische auto’s, ging de Koreaanse bandenfabrikant nog een paar stappen verder. Naast een verdere reductie van de rolweerstand is ook een lager afrolgeluid gerealiseerd, wat de rijervaring ten goede komt. De iON-banden dragen door hun lagere rolweerstand bovendien bij aan een grotere actieradius van een EV.
Heel belangrijk is dat ondanks deze investeringen in het product de band competitief blijft en marktconform geprijsd kan worden. De eisen ten aanzien van duurzaamheid, technische prestaties en betaalbaarheid, zijn voor elke bandenfabrikant best een uitdaging te noemen. Het gewicht van de accu is een bepalende factor voor de bandenkeuze van een EV. Massa en koppel bepalen daarbij de bandenmaat, die voor een EV vaak wat groter uitpakt dan voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. De banden vereisen meer laterale stijfheid om met name in bochten het weggedrag optimaal te houden, waarmee mede bepaald wordt hoe duurzaam een band uiteindelijk is.

Inter-Sprint en Hankook waren de gastheren voor de medewerkers van AAGB en Precisium.

Aan de R&D-afdeling van Hankook de taak om met dit eisenpakket een productoplossing te ontwikkelen. Met de iON-banden is men daar naar eigen zeggen goed in geslaagd. Voor de grossiers die hun klanten straks moeten voorlichten over een bandenkeuze, was het goed om te zien dat kwaliteit bij Hankook geen discussiepunt is. In de fabriek was met eigen ogen te aanschouwen hoe zorgvuldig de compounds in badges van 300 kilogram worden samengesteld én hoe daarna het productieproces en het eindproduct nauwgezette kwaliteitscontroles ondergaan.

Precisium

Behalve de medewerkers van AAGB waren het de grossiers van het Nederlandse Precisium-netwerk die een centrale rol hadden bij het Hankook-fabrieksbezoek. Robert Bel, manager bij AAGB en verantwoordelijk voor het Precisium-netwerk: “Banden zijn een groeisegment, waarbij zowel autobedrijven als grossiers de marktpotentie onderschatten. Kijk naar de apk, waar banden in omzet een flink percentage van uitmaken. Of neem de EV, met een relatief hoge bandenslijtage, waardoor goed bandenadvies essentieel is. Banden spelen tevens een rol bij de verduurzaming van het onderhoud en de mobiliteit in het algemeen. Met het fabrieksbezoek willen we de medewerkers van AAGB en Precisium nog eens wijzen op de band als onderdeel van de dynamische aftermarket.”


Heel belangrijk is dat ondanks deze investeringen in het product de band competitief blijft en marktconform geprijsd kan worden.


Van origine is Precisium de grootste formule voor onafhankelijke, vaak lokaal en regionaal opererende automaterialengrossiers in Frankrijk. Het onafhankelijke netwerk is gelieerd aan Alliance Automotive Group (AAG), die eigenaar van de formule is. AAG is één van de grootste onderdelendistributeurs in Europa en sinds 2019 actief in de Benelux onder de naam Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). Net als in Frankrijk zijn er in de Benelux de eigen PartsPoint-vestigingen, met daarnaast het Precisium-netwerk van onafhankelijke grossiers. In Nederland gaat het om inmiddels 17 grossiers die samen 22 vestigingen exploiteren. Overigens zijn de provincies Zeeland en Limburg nog niet voorzien van een Precisium-partner.

Hankook
Wereldwijd produceert de Koreaanse bandenfabrikant Hankook in acht fabrieken jaarlijks ongeveer 100 miljoen banden. Hankook is daarmee goed voor de zevende plaats op de internationale ranglijst van bandenfabrikanten, een vierde plaats zelfs als je industrie- en agribanden van de andere fabrikanten niet meerekent, want die bandentypen produceert Hankook niet.
De Europese omzet van OE- en vervangingsbanden is in totaal goed voor ruim 30 procent van de wereldwijde omzet van Hankook en bedraagt 6,2 miljard euro (cijfers van 2023). De fabriek van Hankook in Ràcalmàs is de enige van de bandenfabrikant in Europa. Hier worden jaarlijks zo’n 19 miljoen, hoofdzakelijk personen- en bestelautobanden geproduceerd. Binnenkort zal hier ook de productie van vrachtwagenbanden van start gaan.

De betreffende grossiers hebben vooral hun eigen uitstraling en zoeken hun eigen positionering, al zijn ze soms flink met het merk NAPA van moederbedrijf GPC aan de slag. Precisium-grossiers leveren overigens meer dan alleen onderdelen en gereedschappen. In de veranderende wereld van de aftersales komt er voor het managen van een universeel autobedrijf meer kijken dan een goed gevulde werkplaats, waaronder ICT, marketing, trainingen, investeringen, personeelsbeleid, klantenbinding, het al dan niet werken met een werkplaatsformule. Dat is wat Precisium met de support van AAGB biedt om het autobedrijf toekomstbestendig te maken en vooral te houden, want de autobranche bevindt zich in een turbulent tijdperk, met de EV-transitie als belangrijkste exponent. Daarnaast is er de druk op de arbeidsmarkt, de verzakelijking van het autobezit, de online actieve consument et cetera. Het zijn allemaal zaken waarbij het voor een grossier belangrijk is om te kunnen sparren met zowel Precisium-collega’s als met de conceptgevers van AAGB.

Flexibiliteit

De marktpositie van AAGB en Precisium wordt bepaald door de binding tussen grossier en autobedrijf. “Loyaliteit bewerkstelligen door de geleverde performance, dat is wat ik belangrijk vind. Niet alleen de loyaliteit van de grossier naar zijn B-to-B-klanten, maar ook van het autobedrijf – al dan niet als onderdeel van een werkplaatsconcept – richting de werkplaatsklant”, benadrukt Robert Bel.

Gevraagd naar de toekomst van het Precisium-netwerk en de kansen die daarvoor zijn, zegt hij: “We zijn als netwerk de afgelopen jaren een stuk professioneler geworden. We hebben onze marktpositie behoorlijk versterkt door het aansluiten van een aantal nieuwe grossiers, maar met name door autonome groei van de reeds in het netwerk aanwezige grossiers. Dat is vooral een kwestie geweest van hard werken door die individuele grossiers. Nu zullen we ook moeten werken aan een betere en vooral onderscheidende uitstraling en marktpropositie. Daarbij gaan we meer focussen op de werkplaatsconcepten die we ondersteunen. Ik vind verder dat we onze garageklanten meer moeten laten zien dat de flexibiliteit van de lokaal sterke grossier een meerwaarde vertegenwoordigt voor het autobedrijf”, aldus Robert Bel.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties