Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center combineert zijn liefde voor voertuigen met zijn vurige passie voor de autosport. Iets wat hij volledig deelt met zijn zoon Matthijs, een karttalent dat zelfs tweede werd tijdens een Europees kampioenschap. Ondanks zijn drukke baan geniet Peter van ‘zijn’ club en baan. “Hier bezig zijn maakt mijn hoofd lekker leeg.”

De locatie van vandaag is Kartbaan Strijen, S.H.W. Kartclub Hoeksche Waard. Peter en zoon Matthijs – atletisch, brede gespierde nek en gestoken in een kleurige race-overall – kijken over de kartbaan die er verlaten bij ligt in het ontluikende polderlandschap. Er vliegen ganzen over terwijl Peter vertelt over hoe het hier allemaal is begonnen voor hem. “Ik raakte bij toeval betrokken bij de kartbaan en de bijbehorende vereniging. Matthijs voetbalde, maar toen hij 10 jaar was, uitte hij de wens om te gaan karten. Mijn buurman, die voorzitter was van deze kartbaan, stelde voor om Matthijs een keer te laten rijden. Vanaf dat moment was hij dolenthousiast en was er geen houden meer aan zijn kartcarrière.”

Vrijwilliger

“Omdat de kartbaan maar 10 kilometer van ons huis ligt, werd dit al snel onze thuisbaan. Na hier een half jaar regelmatig te zijn geweest, vroeg diezelfde buurman of ik interesse had om als vrijwilliger te komen helpen. Dat wilde ik wel. Ik begon met het verbeteren van de marketing van de kartbaan en het werven van sponsors voor de reclameborden. Niet lang daarna stopte de penningmeester en werd ik gevraagd om die functie te vervullen. Door mijn financiële ervaring in ons bedrijf kon ik deze rol gemakkelijk op me nemen. Dit was het begin van mijn betrokkenheid bij het bestuur van de kartbaan. Samen met de andere bestuursleden en vrijwilligers hebben we in zes jaar tijd de kartbaan flink gemoderniseerd. We hebben onder meer geïnvesteerd in nieuw asfalt, nieuw hekwerk en een mooie kantine. Eén van de meest opvallende vernieuwingen is het digitale vlagsysteem van Mylaps, een primeur voor Europese kartbanen, dat de veiligheid op de baan aanzienlijk verhoogt.”

Stichting

“Deze kartbaan is eigendom van een stichting en wordt beheerd door een bestuur en vrijwilligers. In tegenstelling tot commerciële kartbanen, die winst nastreven met huurkarts en evenementen, heeft onze stichting als doel om de kartsport toegankelijk te maken voor een breed publiek. Wij genereren inkomsten via jaarlidmaatschappen, dagtickets voor niet-leden, wedstrijdgelden en baanhuur. Deze inkomsten worden gebruikt om de baan te onderhouden en te investeren in nieuwe faciliteiten. De focus van de stichting ligt met name op de jeugd, met speciale aandacht voor de jongere leeftijdsgroepen, de mini’s en junioren. De baan is met 660 meter relatief kort, wat hem uitermate geschikt maakt voor de beginners en jonge karters. Dankzij de inspanningen van alle betrokkenen is de baan uitgegroeid tot een moderne en aantrekkelijke locatie voor kartliefhebbers. Het ledenaantal is de afgelopen jaren sterk gestegen, zeg maar gerust verdubbeld sinds corona. Hoewel karten vaak als een dure sport wordt beschouwd, valt dit op clubniveau best wel mee. Als je hier wilt rijden met een mini-kart, kun je voor een paar duizend euro per jaar gewoon het hele jaar plezier hebben. Ik vergelijk de kosten wel met die van paardrijden en ik kan je uit eerste hand verzekeren dat karten op clubniveau zelfs goedkoper is.”

Quality time

De passie voor autosport van vader en zoon beperkt zich overigens niet tot karten. Peter en Matthijs rijden samen in een SEAT TCR-racewagen. “We kozen er bewust voor om dit op amateurniveau te doen, omdat de kosten van professioneel racen echt veel te hoog zijn. Voor de kartraces van Matthijs bezochten we zo’n 20 wedstrijden per jaar, waarbij we door heel Nederland, de Benelux en Europa reisden. Ook heeft Matthijs tweemaal op Bahrein gereden. Die tijden liggen nu wel achter hem en ons. De jarenlange samenwerking op de kartcircuits heeft onze band zeer zeker versterkt. Ik blijf het heel bijzonder vinden om samen met Matthijs zoveel quality time te hebben doorgebracht, dat neemt niemand ons meer af. Matthijs en de autosport staat momenteel op een laag pitje. Hij heeft interesse in het familiebedrijf en hij is er onlangs – als net afgestudeerd elektromonteur – begonnen met werken. De tijd gaat het hem en mij leren.”

Binnen kantooruren
Peter Terlouw is eigenaar van Terlouw Dieselcenter, dieselspecialist in high end-diagnoses en werkzaam voor zowel universele garages als fleetowners. Naast diagnose en reparatie van complete voertuigen, reviseert het bedrijf ook losse dieselcomponenten. Begin 2023 heeft Peter Terlouw E-Mobility opgericht, een nieuwe tak die zich richt op hybrides en elektrische voertuigen om zo dezelfde specialistische diagnose- en reparatiediensten aan te bieden voor deze voertuigen. Het idee is dat Matthijs zich binnen het bedrijf verder gaat ontwikkelen en zal aanhaken als e-mobility-expert.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties