Hoewel op Automechanika in Frankfurt weinig aandacht werd geschonken aan banden, was er wel interessant nieuws op dat vlak te vinden. Ook voor bandenfabrikanten zijn het uitdagende tijden.

Ergens is het vreemd dat er tussen alle auto-onderdelen op Automechanika weinig banden te vinden waren. Blijkbaar hebben banden een aparte status in autoland, anders dan koplampen, olie en remschijven. Een aantal fabrikanten was helemaal niet te vinden. Andere, zoals Michelin en Goodyear, schonken op hun stands uitsluitend aandacht aan verschillende accessoires, niet aan de banden zelf. Zoals de salespersoon bij Michelin zei: “Voor banden zijn andere beurzen.”

Desondanks waren er nog wel banden te vinden. Bij Continental zagen we de UltraContact NXT, een duurzame band die speciaal gemaakt is voor elektrische voertuigen. De band bestaat voor maar liefst tot 65 procent uit herbruikbare, gerecyclede en bio-based materialen. Om de levensduur te garanderen, is de samenstelling eerst uitgebreid getest onder voertuigen van DHL en Amazon, voordat ze beschikbaar kwamen voor personenauto’s. Trots liet Continental via een virtual reality toer door de fabriek en het testcentrum aan geïnteresseerden zien hoe deze band tot stand is gekomen.

De schillen van graan- en rijstkorrels worden vermalen en blijken zeer geschikt als vervanger van silica in banden.

Productie aanpassen

Duurzaamheid is ook bij banden natuurlijk een heel belangrijk thema. Nu de uitstoot van auto’s en vrachtwagens steeds meer teruggedrongen wordt, krijgen andere vormen van vervuiling de aandacht. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de aangekondigde Euro-7-norm, waarbij ook uitstoot van remstof en rubberdeeltjes van de banden meetellen. Voor fabrikanten van banden is dit een enorme uitdaging, want tegelijkertijd worden voertuigen steeds zwaarder, wat vraagt om stevigere banden die dit aankunnen.
De duurzaamheid van een band wordt echter niet alleen bepaald als ze onder een voertuig zijn gemonteerd. Van bandenfabrikanten wordt verwacht, of geëist, dat ze al tijdens de productie zo milieuvriendelijk zijn. De traditionele bestanddelen van een band zijn erg belastend voor het milieu en het productieproces is niet energiezuinig. Van alle kanten moeten fabrikanten veranderingen aanbrengen om aan de steeds nieuwe eisen te blijven voldoen.

De UltraContact NXT bestaat voor maar liefst tot 65 procent uit herbruikbare, gerecyclede en bio-based materialen.

Spagaat

Dit levert een interessante spagaat op voor de verschillende fabrikanten. Aan de ene kant moeten zij verplicht veranderingen doorvoeren in het productieproces, waardoor zij banden niet meer op de voor hun gebruikelijke manier kunnen produceren. Aan de andere kant verandert de autowereld razendsnel, wat ook nieuwe eisen stelt aan de banden. Hierdoor worden fabrikanten niet alleen gedwongen snel nieuwe producten te ontwikkelen, maar ook nog eens op een nieuwe manier te produceren.

Elektrische voertuigen zijn dankzij flinke accupakketten een stuk zwaarder dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit maakt dat banden meer draagvermogen moeten bieden. Ook het rijgedrag van een elektrische auto is anders: omdat het volledige koppel bij elk toerental beschikbaar is, kan een EV veel sneller optrekken. Vaak is het vermogen ook fors hoger. Voor banden betekent dit extra slijtage. Uit het oog van duurzaamheid moet een band juist langer mee gaan. Daarbij veroorzaakt snelle slijtage extra uitstoot van rubberdeeltjes, wat uit den boze is.

Andere samenstelling

Desondanks worden banden niet per se harder, zo legt een woordvoerder van Pirelli uit. Op de stand van dit merk op Automechanika staat de nieuwe Pirelli P-Zero E, een band speciaal voor elektrische auto’s. Niet alleen kan deze omgaan met het sneller optrekken, het hogere vermogen en de hogere topsnelheden van een EV, maar bestaat hij tot 55 procent uit gerecyclede en bio-based materialen. Het levert de Pirelli P Zero E een speciaal logo op, dat de duurzaamheid symboliseert.

De nieuwe banden van Hankook, de iON GT en de iON evo, zijn speciaal bedoeld voor elektrische voertuigen en bestaan tot 45 procent uit duurzame grondstoffen.

“Er veranderde heel veel in de afgelopen jaren”, aldus de woordvoerder op de Pirelli-stand op Automechanika. “Traditionele grondstoffen waar een band van werd gemaakt, worden vervangen door nieuwe. De banden zijn gemaakt van een compleet ander soort rubber.” De banden zijn dus niet harder om zo langer mee te gaan, maar het rubber heeft een andere samenstelling, en daarmee andere eigenschappen.

Rijstschillen

Dit is ook het geval bij de nieuwe banden van Hankook, de iON GT en de iON evo. Ook deze zijn speciaal bedoeld voor elektrische voertuigen en bestaan tot 45 procent uit duurzame grondstoffen. Zo is het textielkoord gemaakt van gerecycled plastic afval en is het synthetisch rubber gemaakt van biocirculaire grondstoffen. Het roet komt uit oude banden die gerecycled zijn. Ook gebruikt Hankook natuurlijke hars bij de productie.


De duurzaamheid van banden wordt niet alleen bepaald als ze onder een voertuig zijn gemonteerd.


Een ander soort duurzame grondstoffen is de vervanger van silica. Voor een lagere rolweerstand en voor een goede grip op het wegdek is deze grondstof nodig. Om de banden duurzamer te maken, is de silica vervangen door een bijzonder alternatief. Zowel Continental, Pirelli als Hankook maken gebruik van een vervanger op basis van graan- en rijstafval. De schillen van graan- en rijstkorrels worden vermalen en blijken zeer geschikt als vervanger van silica in banden.

Positief effect

Volgens Pirelli heeft dit alleen maar voordelen. In de voedselproductie zijn de rijstschillen een restproduct. Door het te gebruiken voor banden maakt het deze niet alleen duurzamer, maar profiteert de lokale bevolking ook nog eens van de nieuwe mogelijkheden. Op deze manier gaat de verduurzaming veel verder dan de banden alleen. De nieuwe grondstof is ondertussen door de verschillende fabrikanten omarmd, en niet alleen omdat het moet.

De biologische silica-vervanger blijkt een positief effect te hebben op de rolweerstand, iets dat bij elektrische voertuigen steeds belangrijker wordt. Tegelijkertijd draagt het bij aan een langere levensduur van de banden. “Er zijn verschillende uitdagingen. Enerzijds komen er nieuwe eisen vanuit de markt, anderzijds is er de verplichting om te verduurzamen”, zo legt men bij Pirelli uit. “Als bandenfabrikant probeer je dan van alles, met duurzaamheid in het achterhoofd. Gewoon blijven proberen. Soms ontdek je dan nieuwe dingen, die veel beter zijn.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties