bekeken: 536 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Occasionverkopen stijgen 2,1 procent

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 3 juli 2019, 17:32

Leestijd: 3 minuten

Autobedrijven hebben in de eerste helft van 2019 in totaal 609.413 gebruikte personenauto’s verkocht aan consumenten. Dat is 2,1 procent, ofwel 12.800 occasions meer dan in dezelfde periode van 2018.

Dat blijkt uit recente cijfers van VWE Automotive. De verkopen tussen consumenten onderling nam af met 3,8 procent tot een totaal van 342.808 occasions. In totaal kochten consumenten in het eerste halfjaar van 2019 net 0,1 procent minder occasions dan in dezelfde periode vorig jaar. VWE noemt als mogelijke oorzaken hiervoor de hogere brandstofprijzen en onzekerheid bij consumenten over diesels.

De top vijf meest verkochte occasions bleef gelijk aan vorig jaar. Verkopen van het populairste model, de VW Polo, stegen met 6,8 procent. Sterke groeiers in het eerste halfjaar waren de Renault Captur, Mini, Nissan Qashqai en Toyota Aygo. Verkopen van de Opel Astra, Opel Zafira en Peugeot 206 daalden daarentegen sterk.

De verkoop van lichte bedrijfswagens door het autobedrijf steeg het afgelopen halfjaar met maar liefst 9,0 procent. Onderling nam de verkoop van lichte bedrijfsauto’s zeer licht toe. De gestegen verkoop van bedrijfswagens is volgens VWE een teken dat de economie nog steeds goed draait.

Import

Na jaren van sterke groei is de import van occasions dit jaar afgenomen. In de eerste helft van 2019 zijn er 106.590 occasion geïmporteerd, 14.644 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Als reden hiervoor noemt VWE de voorraden occasions bij autobedrijven. Die zijn al groot, waardoor er minder noodzaak is voor aanvulling van auto’s vanuit import.

Van de VW Polo bleef de import op peil en dit bleef hierdoor de populairste importauto. Van de VW Golf werden er daarentegen veel minder occasions geïmporteerd dan vorig jaar. Dat geldt ook voor de Nissan Qashqai, Toyota Yaris en Opel Corsa. De Ford Fiesta is er hierdoor in geslaagd de plaats van de Opel Corsa in de top vijf in te nemen. Van de Renault Clio en VW Passat variant nam import in de eerste helft van dit jaar zelfs met bijna 40 procent af. Modellen waarvan import duidelijk toenam zijn vooral SUV’s, waaronder de Peugeot 2008, Opel Mokka X, Mazda CX-5 en Volvo XC90.

Ook de import van gebruikte lichte bedrijfsauto’s nam af, in verhouding zelfs nog sterker. Import daalde met 19,4 procent naar 8698 voertuigen in het eerste halfjaar.

Export

De export van occasions groeide sterk in de eerste helft van het jaar. Er werden meer dan 150.000 gebruikte personenauto’s geëxporteerd, een groei van 19,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee bereikt export het hoogste niveau sinds het recordjaar 2012. De export van lichte bedrijfsauto’s groeide met 17,8 procent eveneens sterk. Deze groei komt doordat er veel occasions in voorraad zijn in Nederland en er van sommige modellen grote aantallen vergelijkbare personenauto’s tegelijk vanuit lease terugkomen.

Hoewel de export naar Polen licht daalde, blijft dit het belangrijkste exportland voor occasions. De export naar Libië nam net als vorig jaar sterk toe, waardoor dit land steeg naar de tweede plaats bij personenauto’s. Ook export naar België en Oekraïne groeide sterk, met name bij personenauto’s. Bij bedrijfsauto’s valt op dat de export naar Ethiopië bijna verviervoudigde ten opzichte van vorig jaar. Met 4 procent van de totale export eindigt Ethiopië op de zevende plaats van bestemmingen voor gebruikte bedrijfsauto’s.

Opvallend is dat de export van de Opel Astra met bijna de helft toenam. Die groei zit vooral in oude auto’s, die veel naar Libië gaan. Auto’s waarvan export meer dan verdubbelde zijn de Peugeot 308 SW, die nu in groten getale uit lease terugkomt, de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Bij deze twee laatste modellen gaat het vooral om plug-in hybrides waarvan het bijtellingsvoordeel is afgelopen. Export nam af van de Renault Mégane Estate en Ford Focus. Als reden daarvoor noemt VWE het feit dat er van deze modellen vorig jaar minder auto’s terugkwamen uit de lease.

Tags: , ,

Elk detail teltCarservice Rézo maakt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties