bekeken: 1583 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Onrust in de showroom door WLTP

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 27 juli 2018, 14:09

Leestijd: 1 minuut

De nieuwe emissietest WLTP, vervanger van de NEDC-metingen, zorgt voor onrust in de showroom, meldt het Algemeen Dagblad. Klanten weten niet waar ze aan toe zijn, verkopers zouden proberen er een slaatje uit te slaan.

Zij communiceren 1 september als deadline: vanaf dat moment worden auto’s een stuk duurder. Immers, de hoogte van de Nederlandse aanschafbelasting hangt af van de hoeveelheid CO2. En de WLTP-uitkomsten zullen een stuk ongunstiger zijn, aangezien de meting voortaan gebeurt onder veel realistischer rij-omstandigheden.

Complex

Maar of het echt zo werkt? De ANWB meldt, bij monde van een woordvoerder, het niet te weten. “Het is zó complex dat onze experts nog niet volledig duidelijk kunnen zijn.” Het ministerie van Financiën stelt dat er nog een tijd te gaan is. De nieuwe test mag niet kostenverhogend werken voor de burger. Reden voor het departement om de tarieven opnieuw te berekenen, op basis van de nieuwe CO2-uitkomsten. En dat is best een klus, aangezien op dit moment nog niet van elk automodel de testresultaten bekend zijn. Al met al zal de BPM-aanpassing pas medio komend jaar een feit worden. Tot die tijd geldt een omrekenformule, om de WLTP-waarden te herleiden naar de NEDC-uitstoot.

Fatale datum

De ‘fatale’ datum 1 september heeft daarmee twee gezichten: inderdaad moeten dan alle nieuwe auto’s WLTP-getest zijn. Maar de eventuele prijscorrectie van voertuigen is pas ergens in 2019 aan de orde. Overigens hebben, meldt de krant, veel dealers in totaal “tienduizenden” auto’s op voorraad genomen die gebouwd zijn in het NEDC-tijdperk. Om voor zichzelf het zekere voor het onzekere te nemen.

Eerder deze week werd bekend dat de EU autofabrikanten ervan verdenkt kunstmatig de CO2-uitstoot te verhogen. Dit met het oog op toekomstige emissie-eisen.

Tags: , , , , , ,

Stefanie Wurst nieuwe…VW Leasing mag Autobeheer en…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties