bekeken: 349 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Op naar de 900 banden grens

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 2 december 2019, 09:15

Leestijd: 2 minuten

De maand oktober was een prima bandenmaand. Door de bij WESP aangesloten universele autobedrijven werden ruim 13 procent meer banden verkocht dan in oktober vorig jaar. De verkoopprijs bleef in oktober gelijk.

Die gelijkblijvende verkoopprijs is een trend die al een paar maanden aanhoudt. Daarmee lijkt de erosie van de bandenprijs tot staan te zijn gekomen. De verwachting is dat het gemiddelde verkoopvolume van de met WESP samenwerkende autobedrijven met de relatief goede verkoopmaanden november en december in het vooruitzicht – uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden – dit jaar rond de 900 stuks zal uitkomen. 

Distributie

Een vergelijking met de voorgaande jaren laat zien dat het universele autobedrijf in het bandensegment een belangrijke speler is geworden. Niet voor niets dat de grote onderdelendistributeurs Fource, Partspoint en nu ook Distrigo (PSA) komend jaar nadrukkelijker op de bandendistributie zullen inzetten. De laatste doet dat onder andere met het eigen merk Reliance (zomer- en winterbanden) en ook Hankook. Partspoint en Fource  hebben – ieder met een individuele merkportfolio – onder andere Inter-Sprint als strategische partner. Op de Automotive Expo in Rotterdam en eerder al in Eindhoven bleek de focus van Fource op de productgroep banden tenminste duidelijk.

Verdieping

Binnen Vaco, en zeker onder de leden van de brancheorganisatie, heeft de in het vorige nummer van Aftersales Magazine breed besproken strategische keuze van Euromaster om zich te richten op het bandenspecialisme, veel bandenspecialisten tot nadenken gezet. Er zijn meer bandenspecialisten die zich afvragen of de ingezette verbreding van hun dienstenpakket met reparatie en onderhoud wel houdbaar is. Juist een bewuste keuze voor het bandenspecialisme, met ondersteltechniek als verdieping, lijkt voor sommige bandenbedrijven een duurzamer verdienmodel dan breed in reparatie, onderhoud en bijvoorbeeld apk te investeren. Los van de vereiste investeringen in apparatuur, kennis en medewerkers is een 100 procent positionering als universeel autobedrijf wellicht een brug te ver. 

Bandenspecialisten vragen zich vaker af of zij wel in reparatie en onderhoud moeten blijven investeren

Overigens zal de keuze voor onderstelspecialisme ook niet zonder investeringen gaan. Met name ADAS, een onlosmakelijk onderdeel van dat specialisme, vergt ook investeringen in apparatuur en kennis.

Tags: , , ,

Voormalig Tesla-directeur naar…Bovag/RAI: ruim 10%…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties