fbpx
bekeken: 4601 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2,64)

RAI forceert einde campagne Kwik-Fit

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 2 november 2016, 13:08

Leestijd: 2 minuten

Onder juridische druk van RAI Vereniging (afdeling Auto’s), een aantal autofabrikanten en -importeurs heeft Kwik-Fit vroegtijdig zijn reclamecampagne voor merkonderhoud beëindigd. Het bedrijf stelde beurten “altijd 30% goedkoper” te verrichten dan de merkdealer.

Behalve over de prijsclaim vielen RAI Vereniging c.s. ook over het gebruik van de beeldmerken/logo’s van de autofabrikanten. De combinatie zou ten onrechte de suggestie wekken dat de Kwik-Fit-onderhoudsbeurt exact gelijk is aan het officiële merkonderhoud. “Concurrentie tussen het merkkanaal en fastfitters is prima, maar er moet wel eerlijk worden gecommuniceerd”, aldus Wijnand de Geus van RAI Vereniging afdeling Auto’s.

Na de eerste bezwaren wijzigde Kwik-Fit het woord ‘altijd’ in ‘tot’, maar met die correctie nam het andere kamp geen genoegen: voor de buitenwacht zou het nog steeds lijken alsof de fitter in alle gevallen goedkoper is. Uit mystery onderzoek is volgens De Geus juist gebleken dat Kwik-Fit in een significant aantal gevallen duurder is dan het merkkanaal. Verder zou de vergelijking met officiële merkbeurten mank gaan omdat het dealerkanaal veelal additionele diensten aanbiedt, zoals gratis software-updates, Europese mobiliteitsgarantie en gratis vervangend vervoer.

De Geus wijst erop dat momenteel vergelijkbaar onderzoek loopt naar ‘andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes’. Binnen een week of twee moet daarover uitsluitsel komen. Namen wil De Geus niet noemen, maar als ook zij in de ogen van RAI Vereniging het publiek blijken te misleiden, zal worden overwogen of juridische maatregelen moeten volgen.

Nog goedkoper

In een reactie zegt Martin Post, Managing Director Kwik-Fit Nederland Groep, dat het einde van de gewraakte campagne sowieso in zicht was. Om die reden is geen tijd en energie gestoken in juridisch weerwoord. “RAI Vereniging viert dit als een grootse overwinning, maar eigenlijk is het sop de kool niet waard. Wij waren intern al bezig met iets nieuws, want deze campagne loopt al lang. Komende week heb ik er een briefing over bij ons reclamebureau.”

Inhoudelijk valt er volgens Post wel wat af te dingen op de argumentatie vanuit het merkkanaal. Zo zou in de praktijk zijn gebleken dat onderhoudsbeurten bij Kwik-Fit soms nog een stuk goedkoper zijn dan de gecommuniceerde dertig procent. Verder wijst hij er op dat het geschil niet is beoordeeld door een rechter. “Juridisch gezien is dit dus niet meer dan ‘de RAI vindt’.” Mocht ook een nieuwe campagne van Kwik-Fit onder vuur komen te liggen, dan zegt Post er geen moeite mee te hebben om dan wél een onafhankelijk oordeel te vragen.

Tags: , , , , , ,

AI over het nieuwe…Versleijen leidt Pitpoint in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties