Consument kocht vaker occasion bij garage

2019 was volgens dataleverancier VWE een goed jaar voor de occasionmarkt. Net als in 2018 kochten consumenten meer occasions – en vaker van autobedrijven: 1.195.348. Dat zijn er 28.565 meer dan de 1.166.783 in 2018, een groei van 2,4%.

Daarmee groeide de B2C-markt weliswaar minder sterk dan in 2018, maar ze zette in aantallen wel een nieuw verkooprecord neer. Tegelijkertijd daalden de verkopen tussen consumenten onderling met 1,2%, van 699.072 personenauto’s in 2018 naar 690.991 in 2019. De trend dat occasions steeds meer door autobedrijven worden verkocht zette zich daarmee voort. In totaal kochten consumenten 1.886.339 occasions, 1,1% meer dan in 2018. VWE verklaart de toename uit de economische groei en een bij particulieren verdere verschuiving van het kopen van nieuwe auto’s naar jonge occasions.

Volkswagen

Op merkniveau wist Volkswagen zijn voorsprong ten opzichte van andere volumemerken te versterken. De lijst van meest verkochte occasions in 2019 wordt aangevoerd door de Golf en Polo. Autobedrijven verkochten 6,8 procent meer gebruikte Volkswagens. Eén op de negen in 2019 verkochte occasions was vorig jaar in Nederland een Volkswagen. “Het vertrouwen in dit merk keert duidelijk terug”, concludeert VWE in zijn jaaroverzicht. Verkopen van de andere modellen in de top 5 daalden, maar de volgorde bleef gelijk. Er werden bijna driemaal zo veel tweedehands Tesla’s verkocht als in 2018. Verhoudingsgewijs blijft het echter een klein merk op de occasionmarkt, kleiner nog dan landgenoten Jeep of Chrysler.

Export

De export van occasions groeide in 2019 naar 303.524, wat 14,6% meer is dan de 264.907 in 2018. Polen bleef de belangrijkste buitenlandse bestemming. De groei manifesteert zich zit zowel bij jongere als bij oude auto’s. Bij jonge occasions speelt mee dat in 2015 veel nieuwe leaseauto’s zijn verkocht, waarvan een groot deel in 2019 is teruggekomen vanuit lease. Daarnaast is de occasionvoorraad in Nederland groot en sluiten veel oudere auto’s in het wagenpark die niet goed aansluiten op de wensen van de Nederlandse consument.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *