Jongste auto’s van EU rijden in Luxemburg

De gemiddelde leeftijd van personenwagens in Nederland (9,5 jaar ) is ruim een jaar lager dan het EU-gemiddelde (10,7 jaar). Koplopers qua jeugdigheid van het Europese wagenpark zijn Luxemburg (6,2) en België (7,7 jaar). De oudjes rijden in Polen (in doorsnee 17,2 jaar oud), Litouwen (16,7) en Letland (16,3).

Deze en nog veel meer statische gegevens bevat het vandaag verschenen Acea-rapport Vehicles in use. Aan bod in het cijferoverzicht komen zowel personenwagens als lichte bedrijfswagens, vrachtwagens en bussen. Per land schetst Acea de ontwikkelingen van de afgelopen vijf jaar (t/m 2015), afgezet tegen Europa als geheel. Zo bedraagt het aantal personenauto’s per duizend EU-inwoners gemiddeld 494 (Nederland: 491). Koplopers zijn Luxemburg (661), Italië (616) en Duitsland (548). Hekkensluiter is Roemenië (261).

Aandrijfvorm

Wat de aandrijfvorm betreft gaat in de Europese Unie benzine ruim aan kop (55,7 procent), gevolgd door diesel 41,2), LPG (2,2, zie foto), hybride (0,4) en elektrisch (inclusief plug-in, 0,1 procent). Ons land komt tot de volgende reeks: 78.9 procent (benzine), 16.5 (diesel), 2,3 (hybride), 1,9 (LPG) en 0.4 (elektrisch). Alleen het Verenigd Koninkrijk had in 2015 een gelijk percentage ‘elektrisch’ als Nederland. Ondanks groeiende registraties maken voertuigen met alternatieve aandrijfvormen slechts enkele procenten uit van de totale autovloot in de EU.

Twee auto’s

Gemiddeld leggen eigenaren van een benzineauto in Nederland jaarlijks 10.498 kilometer af; wie een diesel bezit schopt het tot 23.067 kilometer in doorsnee. Nog een aardig weetje, met dank aan Acea: vier procent van alle Nederlandse huishoudens beschikt over twee auto’s. Dat is bij lange na niet genoeg voor de koppositie. In dit opzicht scoort Frankrijk het hoogst (29 procent), gevolgd door België (24), Oostenrijk (21), Finland (20) en Denemarken (14). Klik hier voor het complete rapport. 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †