Na een opvallende terugval in juni hebben de Nederlandse autobedrijven in juli de weg omhoog weer gevonden. Een nieuw B2C-verkooprecord lijkt in de maak.

Aan eindgebruikers (B2C) werden in juli toch weer 100.213 occasions verkocht, een toename van 5,0 procent ten opzichte van juli 2018 toen er slechts 95.416 stuks genoteerd werden. Het blijkt allemaal uit cijfers van VWE/Carmonitor, bewerkt door kennisbureau Aumacon. Opgeteld over de eerste zeven maanden staat het aantal verkochte B2C-occasions nu op 709.626 stuks, vorig jaar ging het in dezelfde periode om 692.030 stuks, een stijging van 2,5 procent. Er is dus nog volop zicht op een overschrijding van het absolute verkoopjaarrecord dat vorig jaar neergezet werd.

Kwaliteit beïnvloedt koopgedrag

Het gaat er ook steeds meer op lijken dat de goede occasionverkoop de nieuwverkoop in de weg gaat staan. Brancheorganisaties klagen daarbij over de hoge BPM-afdrachten voor nieuwe auto’s naar aanleiding van de nieuwe (WLTP) uitstootmeetmethode. Deze verbeterde methode zorgt in het algemeen voor hogere theoretische CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de aanschafbelasting BPM daar niet op aangepast zijn. Bovag en RAI stellen dan ook dat door de invoering van deze nieuwe methode (in september 2018) veel personenauto’s fors duurder zijn geworden en dat daardoor de markt inzakt. Marktanalist Aumacon ziet ook WLTP-effecten, maar constateert daarnaast een grotere voorkeur voor het veel minder prijsgevoelige leasing ontstaan. Met name private lease is dit jaar (+7,0 procent vergeleken met vorig jaar) aan een verdere opmars bezig. Het zijn daarentegen vooral de ‘gewone’ particuliere aankopen (-29,8 procent) die aan populariteit inleveren. Daarnaast zijn er dit jaar bijna 10 procent minder eigen brancheregistraties (‘selfies’) genoteerd. Maar de belangrijkste reden voor de marktdaling lijkt toch wel de hoge kwaliteit van de moderne auto, waardoor er langer met hetzelfde exemplaar wordt doorgereden en bij vervanging vaker voor een occasion wordt gekozen. Er worden voor dit jaar nog maar 415.000 nieuwe auto’s voorzien (prognose Aumacon), dicht bij het absolute laagterecord van net iets minder dan 400.000 stuks.

Verkoop correleert met aanbod

In de occasionhandel lijkt onderwijl alles goud wat er blinkt. Maar terwijl de autobedrijven hun afzet almaar zien klimmen neemt de animo voor het ‘zelf’ verkopen (C2C) steeds verder af. De cijfers spreken boekdelen. Na zeven maanden staat de C2C-teller op 401.966 stuks tegenover 418.616 stuks in dezelfde periode van 2018 – een daling van 4,0 procent. Dit is ook in lijn met het activiteitniveau van particulieren op internet. Midden juli stonden er ruim 73.000 particuliere occasions op de toptien-portalen te koop, een jaar tevoren waren dat er nog ruim 84.000. Tegelijkertijd is het aantal door autobedrijven aangeboden occasions op internet met 2,8 procent toegenomen. Ook daar dus een directe correlatie met de verkoopontwikkeling. Om vraag en aanbod van al die auto’s goed op elkaar te laten aansluiten is een efficiënt functionerende tussenhandel (B2B) van groot belang. Ook daar oplopende cijfers. Na zeven maanden staat in dit marktsegment de teller op 475.605 stuks tegenover 464.246 stuks in dezelfde periode van 2018 – een stijging van 2,4 procent.

Duitse premiummerken in trek

Wie denkt dat al dat occasiongoud mooi over de merken verdeeld wordt, heeft het mis. Autobedrijven zijn dit jaar aanzienlijk meer occasions van de Duitse premiummerken gaan verkopen. Ook Volkswagen verstevigde zijn koppositie in de B2C-markt. De belangrijkste verliezers zijn de overige Duitse en Franse volumemerken. Maar ook een merk als Kia (nummer vijf in de nieuwverkoop) komt als occasion nog niet verder dan een veertiende plek – op gelijke hoogte met Suzuki dat in de nieuwverkoop niet verder komt dan de achttiende positie. Occasionsucces is dus een kwestie van lange adem. Zo ook voor Tesla. Schoorvoetend maakt het merk z’n entree in de occasionmarkt met een voorlopige 36ste plek. Daar zal de komende jaren dus nog wel wat vooruitgang in komen. Alhoewel, ‘onze’ occasions zijn ook geliefd in het buitenland. EV’s en plug-in’s staan daarbij nadrukkelijk in de belangstelling. Kortom, een product met vele mogelijkheden, die occasion. Dit artikel is een sterk uitgebreide versie en dient ter vervanging van een gelijknamig nieuwsbericht dat op 20 augustus werd gepubliceerd.
Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties