Twee winterbanden onvoldoende getest

De Imperial Snowdragon HP en de Wanli SW611 zijn in de maten 185/65 R15 88T (compacte klasse) onvoldoende beoordeeld bij recente winterbandentests van ADAC. In de maten 215/60 R16 H (compacte suv) deelde ADAC geen onvoldoendes uit.

De banden die het beste uit de test in de populaire klasse van kleine auto’s kwamen (van Audi A1 tot Opel Corsa), waren de Continental WinterContact TS 870, de Goodyear UltraGrip 9+, de Semperit Speed-Grip 5 en de Michelin Alpin 6. Zij werden alle vier als goed beoordeeld. ADAC noemt het verheugend dat hiernaast een middenveld van zeven bandenmerken voldoende presteert. Een blik op de details loont voor wie op zoek is naar specifieke eigenschappen voor zijn band.

De twee banden die onvoldoende presteren, met name op nat wegdek, baren ADAC wel zorgen. Ter illustratie: de Bridgestone Blizzak komt bij remmen bij 80 kilometer per uur na 36,2 meter tot stilstand. De Imperial heeft daar negen meter meer voor nodig, de Wanli zelfs meer dan elf meter. De keuze voor deze merken, beide afkomstig uit China, wordt door ADAC afgeraden.

215/60 R16 H

Ook de winterbandentests in de maten voor compacte suv’s (van Audi Q3 tot VW T-Roc) leveren vier banden op die als goed worden beoordeeld: de Continental WinterContact TS 870, Dunlop Winter Sport 5, Goodyear UltraGrip Performance+ en de Michelin Alpin 6. De rest van de banden werd als bevredigend beoordeeld, op de Cooper Tires WM-SA2+ na, die met een mager ‘toereikend’ als laatste uit de bus kwam.

Hierbij dus geen onvoldoende testresultaten, hoewel ook hier geldt dat het loont om naar specifieke eigenschappen te kijken. Zo zijn er maar vijf banden die in sneeuw goed presteren. Op ijs en in brandstofverbruik scoren bijna alle testkandidaten een goede beoordeling.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3841 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *