Verkoop e-occasions bijna verdubbeld

De ontwikkeling van de laatste drie jaar toont aan dat elektrische auto’s ook gebruikt populair blijken. In de eerste helft van 2018 verkochten autobedrijven 1.358 volledig elektrische occasions, vorig jaar waren dat er 3.749 en in de eerste helft van 2020 al 7.303 auto’s – 95 procent meer dan vorig jaar.

Plug-in hybrides

Ook de verkopen van gebruikte plug-in hybrides groeien nog steeds, meldt VWE. In de eerste helft van 2020 verkochten autobedrijven er 10.391 van, vijftig procent meer dan in 2019. Daarmee zetten zij meer gebruikte plug-in hybrides af dan LPG-auto’s. Ook de volledig elektrische auto’s hebben dit jaar de LPG-occasions ingehaald. Daarmee staat elektriciteit na benzine en diesel nu op de derde plaats.

De volledig elektrische auto die particulieren het meest als occasion kopen is dit jaar de Renault Zoe. De Tesla Model S was dat vorig jaar, maar is nu een van de weinige modellen waarvan de verkopen juist terugliepen. Particulieren kopen vooral kleinere EV’s. Logisch, vindt VWE: het aanbod van kleine, meer betaalbare EV’s is fors toegenomen.

Top-10 e-occasions particulieren (bron: VWE Automotive)

EV-subsidie

Sinds 1 juli biedt de overheid particulieren een aankoopsubsidie van tweeduizend euro op een gebruikte EV. Die geldt alleen voor volledig elektrische auto’s, met minimaal 120 kilometer actieradius en een catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Van de elektrische auto’s die nu in ons land rondrijden, voldoet ongeveer een derde aan deze eisen, in totaal 42.855 auto’s. Een groot deel hiervan is echter nog geen anderhalf jaar oud en zal daarom voorlopig niet op de occasionmarkt worden aangeboden.

Actieradius

Voor veel gebruikers is de actieradius van een EV van groot belang. Auto’s die niet aan de subsidie-eis van minimaal 120 kilometer voldoen, zijn er dan ook nauwelijks in ons land. Van de volledig elektrische auto’s in het huidige wagenpark heeft 55 procent een rijbereik van meer dan 400 kilometer. 27 procent komt volgens fabrieksopgave zelfs verder dan vijfhonderd kilometer. In de praktijk haalt echter maar een kwart vierhonderd kilometer, stelt VWE. Bij 65 procent ligt de bruikbare actieradius boven de driehonderd kilometer. Dat lijkt voor de meeste mensen voldoende voor dagelijks gebruik. Van alle elektrische auto’s in Nederland is 98 procent geschikt voor snelladen (vol in gemiddeld 33 minuten).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *