bekeken: 499 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Scepsis over nut verlagen maximumsnelheid

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 10 oktober 2019, 13:22

Leestijd: 1 minuut

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) ziet niets in de door minister Schouten van Landbouw voorgestelde verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen als maatregel om de uitstoot en neerslag van stikstof te verminderen. De ANWB is minder stellig, maar ziet ook dat een goede fundering voor een dergelijke beslissing ontbreekt.

De VZR betoogt dat de vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden als gevolg van de verlaging van de maximumsnelheid verwaarloosbaar is. Het laat bovendien het vrachtverkeer ongemoeid. “Nederland is meer gebaat bij een harmonisering van de snelwegstandaard naar 130 kilometer per uur in plaats van allerlei snelheidsaanpassingen die de aandacht van de weg afleiden én de voortdurende snelheidsaanpassingen komt de stikstofoxide-uitstoot niet ten goede”, aldus voorzitter Jan van Delft van VZR.

ANWB

Als belangenorganisatie van heel mobiel Nederland heeft ook de ANWB zijn twijfels bij de maatregel. De ANWB is overigens niet voor- of tegenstander van de maatregel. “Als een maatregel werkt, moet je het doen”, aldus een woordvoerder. “Maar we zouden graag bewijs zien dat het helpt voor die kwetsbare natuurgebieden waar het rapport-Remkes het over heeft. Altijd was de focus op CO2-uitstoot en nu komt ineens de stikstofuitstoot daarbij. Het is onduidelijk wat dergelijke kortetermijnoplossingen voor effect hebben. ANWB ziet meer in oplossingen die op de middellange en lange termijn werken, zoals de overgang naar elektrisch rijden. Dan stoot je én geen CO2 en geen stikstof uit, tenminste niet daar waar de auto’s rijden. En behalve het milieu gaat het ANWB ook om de verkeersveiligheid en die is vooral gebaat bij een rustig verkeersbeeld. Een verlaging van de maximumsnelheid om de uitstoot in bepaalde kwetsbare gebieden te verlagen helpt daar niet bij.”

Sidem presenteert app voor…Ceo Mann+Hummel vertrekt per…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties