bekeken: 1758 x
Waardeer dit artikel:
2 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 5
(4,50)
(Inloggen is vereist)

Software-update net zo makkelijk als smartphone

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 8 september 2017, 11:22

Leestijd: 3 minuten

In de toekomst zal het mogelijk zijn om de software in de auto zelf te updaten. Je hoeft er niet meer voor naar de garage.

“Binnen een paar jaar zijn automatische software updates mogelijk in elke nieuwe auto”, zegt Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch. “Draadloze, over-the-air updates zijn buitengewoon handig voor bestuurders. Bosch staat ervoor in dat deze online updates veilig en snel verlopen.”

Er zijn al gevallen bekend van voertuigen die via het infotainmentsysteem gehackt worden. Exclusief voor lezers met een Aftersales Plus account legt Bosch uit waarom dan toch voor deze route gekozen wordt.Log in met uw gegevens of vraag een gratis account aan door op de registreer-knop te klikken.


Tags: , , , ,

REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Jasper Verweij: 8 september 2017 om 13:46 - domeinexpert

Het updaten van je voertuig met nieuwe software zonder tussenkomst van een dealer zal zeker een vlucht gaan nemen. Gebruikers van smartphones, smart TV’s of andere apparaten verbonden met internet zijn al jaren gewend hiermee om te gaan. Persoonlijk was ik altijd groot voorstander van het installeren van de nieuwste updates om de nieuwste features te krijgen, maar tegenwoordig wacht ik liever even een paar dagen of weken zodat andere eigenaren van hetzelfde apparaat de kastanjes uit het vuur te halen.

Het voorbeeld in automotive land is natuurlijk Tesla. Deze fabrikant introduceert niet alleen verbeteringen of patches voor zwakke plekken, maar introduceert ook volledig nieuwe functionaliteiten zoals de bèta versie van autopilot. De verwachting is ook dat voertuigen standaard alle functies meekrijgen, maar dat je door middel van een abonnementsmodel deze functies in gebruik kan maken. Daar zit wel gelijk een paar risico’s in. Zo kan ik momenteel mijn leaseauto inleveren en door de connected app het voertuig blijven volgen net zolang dat de nieuwe berijder of eigenaar de moeite neemt om het abonnement over te nemen.

Het makkelijker verspreiden van updates na lancering van voertuig kan ook andere risico’s inhouden. Zo zijn er veel smartphones met halfbakken Android implementaties de markt opgegooid zonder gedegen kwaliteitscontroles. Sommige werden door middel van nieuwe versies later wel stabieler of veiliger, maar andere apparaten kon je beter direct in de hoek smijten. Het actief houden van voertuigen met oudere software versies en mogelijke verbinding met internet vergroot ook de kansen op het hacken van deze auto’s door onbevoegden. Deze wedloop is pas recent gestart en zal met de jaren toenemen.

In het domein van schade en aansprakelijkheid kunnen de software updates ook een belangrijke rol spelen. Stel dat een voertuig de nieuwste update nog niet heeft geïnstalleerd die een belangrijke omissie in een veiligheidssysteem oplost en precies dat veiligheidssysteem speelde een rol bij een ongeluk. Wie is dan in dat geval aansprakelijk voor het uitstellen van software update?

Jasper Verweij: 12 september 2017 om 10:14 - domeinexpert

In de nasleep van orkaan Irma werd nogmaals de potentie van over-the-air updates duidelijk. Vanwege productie efficiency en pricing heeft Tesla namelijk modellen uitgeleverd met verminderde 60 kWh capaciteit. In deze downgrade versie zit echter wel de accu van de duurdere 70 kWh Tesla.

Speciaal voor de evacues uit Florida in het bezit van goedkopere model heeft Tesla eigenhandig besloten om een tijdelijke software update naar deze eigenaren te sturen waardoor tijdelijk de volledige capaciteit van de accu ter beschikking staat. Deze update zal later weer worden teruggedraaid als de orkaan vertrokken is.

Een mooie actie van Tesla of bemoeizuchtige big brother? De meningen zijn verdeeld. In ieder geval heeft de techniek van updates zijn waarde bewezen.

Thijs de Baaij: 12 september 2017 om 16:33 - domeinexpert

Dit is een ontwikkeling die perfect illustreert waar het om draait in het tijdperk van telematica. Actuele data automatisch versturen, zodat de auto continu optimaal ingeregeld en connected is. En dat op een gestructureerde manier, zonder gedoe voor de berijder. Ik zie het als winst dat ik me straks als autobedrijf niet meer bezig hoef te houden met software updates. Laten we wel zijn, meer dan een druk op de knop was het niet.
Het is zeker geen bedreiging, in de zin van ‘weer een contactmoment minder’. Software updates vormden nooit een reden op zichzelf voor de klant om naar de werkplaats te komen. Ze maken deel uit van een onderhoudsbeurt, de klant weet niet eens dat ze zijn doorgevoerd. Hij blijft komen voor de slijtdelen. Wel vind ik het als merkonafhankelijk autobedrijf prettig dat het een partij als Bosch is die met zoiets komt, niet de individuele autofabrikant of zijn merkimporteur. Dat is voor je eigen marktpositie als universeel toch net even wat anders, nog even afgezien van het feit dat wij zijn aangesloten bij het Bosch Car Service-concept.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties