bekeken: 932 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Spuitcabine met hersens

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 7 juni 2019, 13:53

Leestijd: 4 minuten

PH Service uit Didam is aangesteld als importeur in Nederland en België voor USI, de Italiaanse fabrikant van spuitcabines. De eerste uitlevering vond eind april plaats bij Carran in Hoevelaken.

Drilboren sturen hun decibellen de ruimte in waar Nederlands eerste USI-spuitcabine in wording is. De monteurs zijn in dienst van de Italiaanse fabrikant, die ook op 1143 kilometer afstand de regie over de installatie wil houden. “Kenmerkend”, vindt Pascal Horstik van importeur PH Service. “Of het nu de techniek is, het materiaalgebruik, de componenten, naleving van milieuvoorschriften, de documentatie, bij USI moet alles kloppen.” Het is een filosofie die aansluit bij Horstik zelf, die zichzelf karakteriseert als “pietje-precies”.

Aftersales

USI was niet eerder vertegenwoordigd in ons land. Het bedrijf traceerde de Gelderse zzp’er nadat deze beter vindbaar was geworden op internet. In mei vorig jaar werd Horstik importeur van Firat, het merk spuitcabines van de Turkse fabrikant Ilke. Inmiddels heeft hij er een vijftal van verkocht en geïnstalleerd. Voor de Nederlandse en Belgische markt verzorgt PH Service zowel de distributie als de installatie en aftersales. Een vergelijkbaar scenario stond het USI-management voor ogen. Na veelvuldig mailverkeer en telefonisch contact werd Horstik gevraagd of hij een kijkje wilde komen nemen. Mede op advies van Erik Wittebrood (directeur van paint-/non-paintleverancier Color Up uit Rijssen) besloot hij een vliegticket te boeken. “Ik heb meerdere dagen uitvoerig gesproken met het management, producten uitgeprobeerd en toen was het mij duidelijk: dit zit goed.” Begin maart tekenden beide partijen de overeenkomst.

Trainingscentrum

Het hoofdkantoor in Noord-Italië herbergt onder meer een trainingscentrum. Klanten kunnen zelf aan de gang gaan in een van de vier varianten spuitcabines. Diverse soorten carrosseriedelen liggen klaar om te worden gespoten, met lakmerk naar keuze (of meegenomen eigen lak, voor wie met de auto reist). Ook de in-huis productie en opbouw van componenten zijn voor prospects te zien.

‘De software berekent tot op de cent wat de operationele kosten van een doorgang zijn.’

 

De vraag wat USI toevoegt aan bestaande merken spuitcabines beantwoordt Horstik met een Albert Heijn-/Aldi-vergelijking. “Firat heeft een goede prijs-kwaliteitsverhouding, maar USI doet daar een schepje bovenop. Het belangrijkste onderscheid is in mijn optiek de menusturing. Op het bedieningsscherm bij het type Chronotech voert de monteur in welk object hij wil spuiten (motorkap, spatscherm, spiegelkap, etc.), welk lakmerk hij gebruikt en hoeveel lagen hij wil spuiten. Vervolgens berekent de computer exact de benodigde hoeveelheid tijd, luchtsnelheid en temperatuur. Daarnaast word software geïnstalleerd op het kantoor, om alle data te kunnen uitlezen. Dus ook de gaskosten per kuub en de stroomtarieven per kilowatt. De software berekent tot op de cent wat de operationele kosten van een doorgang zijn. Op de cabine zit een internetverbinding. Daardoor kunnen we op afstand een storing lokaliseren en eventueel softwarematig een aanpassing doen, zodat de gebruiker toch verder kan.”

Milliliter

Moet er door een foutje opnieuw worden gespoten, dan blijft dat niet verborgen: elke cyclus wordt immers geregistreerd door de computer. “Eigenlijk maakt het systeem zelfstandig de complete calculatie. De ondernemer hoeft alleen zijn marge nog toe te voegen. Van die manier van werken was ik echt onder de indruk toen ik het gedemonstreerd zag. De spuiter hoeft zich alleen met het spuiten bezig te houden. Zo gaat geen kostbare tijd verloren. Dit resulteert in extra doorgangen en dus meer productie.”

USI bouwt alle componenten zelf – van branders tot en met schakelkasten en ventilatoren. Ook de maatvoering is aan te passen aan de wens van de klant. Dat ambachtelijke aspect zag de fabrikant terug in de hands-on-mentaliteit van Horstik. “Ze zochten een importeur die weet waarover hij het heeft, niet iemand die de brochures uit zijn hoofd heeft geleerd.” De 45-jarige importeur was eerder in dienst als servicemonteur bij onder meer CWN.

Nazorg

Minstens zo belangrijk als de bouwkwaliteit en softwarematige mogelijkheden vindt Horstik de nazorg. Bij USI is de responsetijd kort, merkte hij. Na het indienen van de technische tekeningen voor Carran Beheer, dat onder meer oude Volkswagen-busjes in nieuwstaat brengt, was er snel een terugkoppeling. Bij de fabrikant is één medewerker volledig vrijgemaakt voor een soepele entree van USI op de Nederlandse markt. Hij komt bovendien over zodra het project in Hoevelaken gereed is, om de gebruikers een training te geven. Die neemt ongeveer een dag in beslag; in geval van nadere vragen is Horstik naar eigen zeggen “dag en nacht bereikbaar” of bereid om nogmaals ter plekke uitleg te verstrekken. Horstik zegt in gesprek te zijn met een tiental geïnteresseerden. Van wie één contact dermate concreet is, dat er waarschijnlijk ook een Nederlands trainingscentrum wordt ondergebracht. Hier kunnen dan potentiële klanten op proef aan de slag gaan (hoewel ook USI Italië mogelijk blijft). Ook bij de Belgische lakleverancier Jesa in Machelen komt een trainingscentrum. Horstik gaat met Jesa nauw samenwerken om de Belgische markt te bedienen.

Binnenkort komt de Nederlandstalige handleiding beschikbaar, net als de aangepaste menutekst in het afleesscherm. De vertaling komt overigens van Horstik zelf, die ook de website voorzag van Nederlandse teksten. Hij blijft zowel Firat als USI leveren, om meerdere klantgroepen te kunnen bedienen. Het is de bedoeling dat USI via PH Service volgend jaar gaat deelnemen aan de Autoprof-beurs in Gorinchem (11 t/m 13 februari).

NEUSJE VAN DE ZALM
Het programma van USI kent als instapper de Master, gevolgd door de Energo, Chronotech en Chronotech HE. Voor de trucksector is de Cargo, technisch en wat aansturing betreft identiek aan de rest van het programma. Horstik noemt de Chronotech “het neusje van de zalm”, zeker in combinatie met de volautomatische mengmachine Daisywheel. De HE-versie (‘High Efficiency’) voegt daar nóg lichtere motoren aan toe: dezelfde capaciteit en luchtsnelheid als de reguliere Chronotech, maar genoegen nemend met minder stroom. Concreet: 12 kW, volgens USI de helft minder dan bij andere aanbieders. Een complete spuitdoorgang (spuiten en drogen van twee deuren en één bumper) duurt tachtig minuten en vergt vier euro aan gas en elektriciteit. De HE herbergt ook warmteterugwinning: inkomende koude lucht wordt door de warmtewisselaar voorverwarmd door uitgaande lucht. Het USI-programma kent verder nog een all-in-one-cabine (de Fast Tech Synchro), die voorbewerking én spuiten combineert in één machine. Ook is voorzien in bijvoorbeeld professionele infrarooddrogers, kleurtestcabines en gecombineerde energiestations (elektriciteit/luchtafzuiging/perslucht).

Dit is een artikel uit nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 17 mei is verschenen.

Tags: , , , ,

Wejebe en Landeweerd bij…Universeel versterkt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties