bekeken: 666 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Stichting dagvaardt Mercedes voor dieselgate

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 23 juni 2020, 12:24

Leestijd: < 1 minuut

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice (DEJF) heeft een dagvaarding uitgebracht tegen Daimler AG, zijn Nederlandse importeurs en 21 Nederlandse dealermaatschappijen. Volgens de stichting zijn ze aansprakelijk voor schade door illegale manipulatie van emissietesten.

De stichting vertegenwoordigt consumenten die getroffen zijn door het dieselschandaal. De procedure is de tweede van de DEJF om op collectieve wijze compensatie voor benadeelde consumenten te verkrijgen. In maart 2020 startte de stichting al een procedure tegen Volkswagen.

Sjoemelsoftware

Daimler zou tussen 2009 en eind 2019 ‘sjoemelsoftware’ hebben geïnstalleerd in miljoenen dieselvoertuigen met een typegoedkeuring voor Euro 5- dan wel Euro 6. Hierdoor leken de voertuigen te voldoen aan de (maximale) uitstootwaarden, terwijl ze in werkelijkheid (op de weg) veel meer stikstof uitstootten dan toegestaan. De manipulatie is vastgesteld door KBA, de Duitse evenknie van de RDW. Zij heeft Daimler AG meerdere terugroepacties opgelegd. Aanvullend onderzoek door DEJF onthult de werking van deze manipulatie instrumenten. “Ons onderzoek onthult een verbazingwekkend aantal illegale manipulatie-instrumenten, ten minste acht, die het functioneren van het controlesysteem van het voertuig met betrekking tot de uitstoot van stikstof beperken”, zegt Femke Hendriks, directeur van de stichting DEJF. “Deze instrumenten worden alleen geactiveerd buiten de testomgeving. Hiermee omzeilde Daimler de steeds strengere emissienormen, ten koste van haar klanten, de volksgezondheid en het milieu”, aldus Hendriks.

AdBlue

De schade en overlast voor consumenten bestaat volgens DEJF onder meer uit het risico dat de typegoedkeuring wordt ingetrokken. Ook inrijverboden, waardedaling, hogere brandstof- en onderhoudskosten, frequenter bijvullen van AdBlue behoren tot de nadelen. De dagvaarding betref onder voertuigen zijn onder andere de volgende modellen: Mercedes-Benz A, B, C-klasse, Citan, CLS, E, G, GLC, GLE, GLK, M, S, SLK, Sprinter, V-Klasse en Vito. Daimler intussen spreekt van ongegronde claims en zegt zich te weer te zullen stellen tegen de beschuldigingen.

Column Jos Veldhuisen:…Stiba: ‘Slopen is verkeerde…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties