bekeken: 1479 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

Tjeerdsma: geen poespas, veel ambitie

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 23 november 2017, 12:58

Leestijd: 3 minuten

Voor het eerst sleepte een Autocrew-garage de prijs Autobedrijf van het Jaar in de wacht. In gesprek met de bescheiden maar ambitieuze mede-eigenaar Tjeerd Tjeersdma. Over ondernemen met je ouders, lokale marketing en het belang van de betere occasion.

Tientallen felicitatiekaarten, zo’n vijftig boeketten bloemen en een stuk of dertig taarten (deels nog in de diepvries) vielen Autobedrijf Tjeerdsma ten deel in de nasleep van 3 oktober. Die avond won de familieonderneming uit het Drentse Nieuw Weerdinge de jaarlijkse Bovag-verkiezing Autobedrijf van het Jaar. “In 2015 hebben we al eens meegedaan”, blikt mede-eigenaar Tjeerd Tjeerdsma terug. “We wilden toen kijken waar we stonden in de markt. Destijds hebben we de werkplaats onder handen genomen, sommige geplande investeringen naar voren gehaald.” Hij somt op: gereedschapskisten (Snap-On), werkbank, olieleiding met haspel in plaats van bulk en losse vulkannen, fris gespoten overheaddeuren, epoxyvloer in plaats van beton (betere uitstraling, makkelijker schoon te houden, geen vloeistofkringen) en vier nieuwe bruggen (drie schaar- en één tweekolommer, Union Dronten).

Uitstraling

Destijds haalden vader Henk (57), moeder Tina (47), zoon Tjeerd (22) en de vier monteurs de top tien. “Voor ons aanleiding om de onderneming nog verder aan te passen, met name de occasionvoorraad. Je auto’s zijn sterk bepalend voor je uitstraling. De verwachting die de buitenkant wekt moet bevestigd worden als je de showroom binnenstapt. Een klant moet niet het gevoel krijgen dat de staat van zijn eigen voertuig beter is dan de modellen bij ons.” Auto’s verkopen in kostuum? Nee, dat past niet bij Tjeerdsma’s Drentse nuchterheid: “geen poespas”.

Sinds de sterkere focus op de betere occasion ligt de gemiddelde vraagprijs op zo’n twaalfduizend euro, een duizend of zeven hoger dan voorheen. Tjeerdsma voert alle merken, met een lichte oriëntatie op de Volkswagen-groep. Drie kwart van de occasionkopers komt van buiten de provincie, tot Zeeland en Limburg aan toe. “Ze komen voor meer dan de prijs, want we zijn niet de goedkoopste. Ik koop in op staat, uitvoering en kilometerstand. Daarmee maak ik het onderscheid. “We hebben circa 45 à 50 occasions op het web staan en zestig in voorraad. Dat verschil zijn de ‘auto’s onderweg’, bij de poetser, de spuiter, op transport. Zaken als restyling, bekledingreparatie en uitdeuken zonder spuiten besteden we uit. We hebben de ruimte niet en kunnen er gezien de kosten ook niemand voor in dienst nemen. Bovendien zit tegenover ons poetsbedrijf zo’n specialist, dus wat wil je nog meer?” De autowasinstallatie (Washtec) is de enige in het 3500 inwoners tellende dorp en staat ook open voor niet-klanten. Al bij een rekening vanaf twintig euro wordt elke auto gewassen afgeleverd.

Kapiteins

Oprichter Henk Tjeerdsma doorliep de mts Autotechniek en IVA Driebergen. Hij stuurt de aftersales aan en is ook operationeel actief in de werkplaats. Zijn voorkeur gaat uit naar de meer ingewikkelde klussen. Of het nu motorschades zijn of automaatbak-problemen, “Henk krijgt vrijwel alles voor elkaar”. Om die reden willen sommige klanten al dertig jaar lang alleen van hem een auto kopen. Tjeerd doet naast de occasion-in- en -verkoop ook het personeelsbeleid en de ritjes naar en van het poetsbedrijf. Moeder Tina verzorgt de administratie en bedenkt creatieve manieren om het bedrijf te profileren (zie kader). “Die duidelijke rolverdeling zorgt dat het goed blijft werken. Bij ons staan nergens twee kapiteins op één schip.”

Henk Tjeerdsma begon in 1983 als zelfstandig garagist. Toen zijn bedrijf na twee decennia van groei een te krap jasje begon te krijgen, werd in 2001-2002 elders op een strategische locatie in het dorp nieuw gebouwd. Al op jonge leeftijd maakte zoon Tjeerd kenbaar dat hij in de zaak wilde komen. Tot zijn zestiende werkte hij zaterdags mee in de werkplaats (accu’s en banden wisselen) en de wasstraat. Destijds verzorgde hij de bandenopslag vanuit zijn eigen, bij de Kamer van koophandel ingeschreven bedrijf. Net als de eerste generatie ging ook Tjeerd naar de autoschool in Driebergen, om in 2015 officieel toe te treden tot de directie van de VOF.

Ondernemerschap

Autobedrijf Tjeerdsma was vrijwel vanaf de start van Vakgarage (1991) lid van dit concept. Sinds de nieuwbouw ging het bedrijf echter weer formuleloos door het leven. Pas sinds een jaar of vijf, in nauw overleg met huisgrossier Lantinga, hangt er weer een conceptbord aan de gevel – ditmaal van  het Bosch-label Autocrew. In de september jl. gepresenteerde nieuwste Garageformule Top-40 verstevigde Autocrew zijn derde plek. De actuele stand van zaken, 217 deelnemers, betekent een groei van 17,3 procent ten opzichte van de 185 aangesloten vrije garages in 2016.

Tjeerd Tjeerdsma zegt blij te zijn met de geboden technische ondersteuning, de korting op onderdelen en de mogelijkheid tot opleiding. Tegelijk is hij bewust bescheiden met de uitdossing van het pand. “Ik wil graag naar buiten toe duidelijk maken dat we Autobedrijf Tjeerdsma zijn, niet Autocrew Tjeerdsma. Het zelfstandig ondernemerschap voeren we hier hoog in het vaandel. Gelukkig biedt de formule daar ook de ruimte voor.”

Trouw

De meeste werkplaatsklanten wonen in een cirkel van zo’n zeven, acht kilometer rond de zaak. Daarbuiten zijn er nog ongeveer vijftig klanten uit Emmen en eenzelfde aantal uit Ter Apel. “Dat is al jaren zo, ze blijven ons trouw.” Of de toestroom groter gaat worden dankzij de gewonnen Bovag-titel blijft uiteraard afwachten. Wel wordt de prijs ingezet om samen met een internetmarketingbureau de naamsbekendheid te verhogen. Ook klinkt op de regionale zender Radio Simone (‘jong, fris, spontaan’) gedurende een half jaar meermaals per dag een commercial. De slogan? “Autobedrijf Tjeerdsma. Geen poespas.”

Dit artikel, met daarbij het oordeel van juryvoorzitter Ferry Smith, staat in de novembereditie van Aftersales Magazine.

 

Tags: , ,

Cijfers Jato: diesel verliest…Denso ontwikkelt grootste…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties