Studenten van de TU Delft hebben op woensdag 12 augustus het ontwerp van hun nieuwste raceauto op waterstof gepresenteerd. De digitale presentatie kwam in de plaats van het voor 20 april geplande, grootse evenement, dat door de uitbraak van het coronavirus niet doorging.
Forze Hydrogen Electric Racing bestaat uit een team van 23 studenten dat een jaar lang aan de auto heeft gewerkt. “De samenstelling en ambitie van dit team is als geen ander. We werken zo intensief samen dat het als een enorme klap kwam toen we genoodzaakt waren vanuit huis te gaan werken”, zegt teammanager Jesper Frijns.
Samen met chief engineer Antonio Scoccimarro presenteerde Frijns digitaal het bijzondere verhaal van Forze. ”Het was fantastisch om namens het team, part-timers, sponsoren en partners het ontwerp te mogen presenteren. We hebben iets fantastisch neergezet in deze turbulente tijd”, aldus Frijns.
Concurrentie
De Forze IX wil de concurrentie aangaan met de top van de conventionele raceauto’s. “We willen blijven groeien, onszelf uitdagen en de grens van de technologie opzoeken. Daarom zijn we de uitdaging aangegaan en zal Forze IX harder gaan racen dan er ooit is geracet op waterstof”, zegt Frijns.
Een jaar geleden behaalde de voorganger Forze VIII nog een podiumplek in de Sportklasse van de Supercar Challenge. De Forze IX zal met 520 pk twee keer zoveel vermogen hebben als zijn voorganger, kan op een rechte baan een topsnelheid halen van 300 kilometer per uur en trekt binnen drie seconden op van 0 tot 100.