bekeken: 2316 x
Waardeer dit artikel:
2 votes, average: 4,00 out of 52 votes, average: 4,00 out of 52 votes, average: 4,00 out of 52 votes, average: 4,00 out of 52 votes, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Dealermodel verandert sterk komende vijftien jaar

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 14 juni 2019, 12:57

Leestijd: 1 minuut

De autodealer zoals we die nu kennen met een showroom en een werkplaats waar nieuwe auto’s worden verkocht en onderhouden, c.q. gerepareerd, is over vijftien jaar uit het straatbeeld verdwenen.

Dat voorspelt Henk van der Kwast, ceo van de beursgenoteerde dealerholding Stern, in een interview in De Telegraaf. “We zien door groei van private lease een snelle verschuiving van aanschafkosten naar gebruikskosten. Dat heeft gevolgen voor de showroom. En het onderhoud in de garage neemt komende tien tot vijftien jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s.”

Merken

Verder in het interview laat Van der Kwast ook doorschemeren dat Stern overweegt het aantal merken in het portfolio terug te brengen. “De holding verkoopt nu 21 merken, maar ik denk dat we ons vooral moeten richten op de sterke merken. Mercedes en Ford zijn bijvoorbeeld hele sterke merken, die goed zelfstandig kunnen staan. Maar ik denk niet dat we nog snel zullen investeren in bijvoorbeeld een merkdealer van Fiat.”

Beursnotering

Over de beursnotering van Stern (de enige dealerholding in Nederland die beursgenoteerd is) is Van der Kwast ook maar matig enthousiast. “Over de beursnotering wordt nagedacht. Die heeft ons veel gebracht, maar maakt ons nu ook kwetsbaarder.”

Tags: , ,

Wendy Thijssen: ‘De spanning…Franchise autobranche goed…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties