fbpx
bekeken: 3342 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2,63)

Varta kiest competitieve prijsstrategie

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 30 juni 2014, 07:34

Leestijd: < 1 minuut

Een premium product als Varta mag best iets duurder zijn en hoeft zeker niet extreem laag geprijsd te zijn. De prijs moet ten aanzien van wat er wordt geboden wel aantrekkelijk en competitief blijven. Daarom paste Varta recent haar bruto prijsstelling voor accu’s aan de marktomstandigheden aan.

“De prijsaanpassingen zijn, afhankelijk van het type, met maximaal zeven procent naar beneden bijgesteld”, aldus Bart Timmernans, algemeen directeur Benelux bij Johnson Controls Power Solutions / Varta.

Het prijsverschil tussen premium onderdelenmerken en private labels begint in de ogen van diverse onderdelenfabrikanten te groot te worden. Autofabrikanten verlagen bovendien de prijzen van hun automerkgebonden onderdelen. Beide trends leiden mogelijk tot en verzwakking van de marktpositie van het universele garagebedrijf. Timmernans: “Daar willen we wat aan doen. De Varta-prijzen worden daarom nu dichter bij de niet-premium labels gebracht. Het verschil met de OES-merken neemt juist weer iets toe. Dat betekent betere omzetkansen voor die garagebedrijven die bereid zijn de werkplaatsklant te overtuigen om te kiezen voor een A-merk.”

Varta maakt met deze herpositionering van de prijsstelling het premiumproduct interessanter voor garagebedrijf en werkplaatsklant. De herpositionering op de prijsladder is overigens niet een zaak van Nederland of de Benelux alleen. In heel Europa zijn onderdelenfabrikanten als Varta druk met het internationaal meer op één lijn brengen van hun nationale prijsniveaus. De volgende stap is een Europese prijsharmonisatie.

Service

Varta zet tegelijkertijd in op een hoge mate van service. “Je kunt een batterij wel aantrekkelijker maken door de prijs te verlagen, maar bij de huidige generatie accu’s, zoals de AGM-batterijen, is een goede dienstverlening cruciaal. In ons geval betekent dit dat het inleren van batterijen middels bijvoorbeeld onze VSSP 2.1 diagnoseapparaat, een bijkomende omzetkans oplevert. Verder houden we vast aan ons distributieconcept, namelijk van fabrikant naar importeur, naar grossier en uiteindelijk via de garagehouder naar de consument. Ondanks de opkomst van onderdelenwebshops, vinden wij dat iedere schakel in de bedrijfskolom vanuit ons perspectief nog steeds een toegevoegde waarde heeft”, stelt Timmermans.

Tags: , , , , , , , ,

Renault promoveert Diederik…Bijna duizend nieuwe banen VDL…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties