bekeken: 607 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Verbond start overleg brandrisico’s EV’s

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 7 februari 2020, 15:09

Leestijd: 1 minuut

Het Verbond van Verzekeraars en Rijkswaterstaat hebben het initiatief genomen om samen met betrokken partijen als de brandweer, politie, bergers en de ANWB na te denken over de brandrisico’s van elektrische voertuigen en de gevolgen voor incidentmanagement.

Met name de lithiumionbatterij die in ongeveer de helft van de elektrische voertuigen zit ingebouwd, kan voor een instabiele situatie zorgen na een stevige botsing. “We hebben het dan niet over een aanrijding met een lantaarnpaal of een normale botsing”, legt Paul van Dooren van Brandweer Nederland uit.

Er moet dan wel sprake zijn van een stevige botsing, waardoor de batterijkast beschadigd raakt en er brand kan ontstaan. “En om het ingewikkeld te maken, kan de brand meteen, na een uur, maar ook pas na een paar dagen ontstaan”, aldus Van Dooren.

Aandachtspunten

Het delen van kennis is belangrijk, maar Van Dooren pleit ook voor duidelijke afspraken. Met name tussen verzekeraars en bergers. “Het is belangrijk dat bergers en verzekeraars van elkaar weten wie wat doet en wie wat betaalt. Een protocol kan dan zeker duidelijkheid scheppen.”

Als allerbelangrijkste punt noemt Van Dooren de veiligheid. “Vanzelfsprekend wil een wegbeheerder zo snel mogelijk de weg weer vrij hebben na een incident. Daarom is het belangrijk dat partijen weten hoe een elektrisch voertuig veilig kan worden afgevoerd en opgeslagen. Om hier kennis en ervaring mee op te doen, zouden er bij wijze van proef op zo’n zes tot zeven plekken in ons land bergers moeten zijn die de auto veilig kunnen afvoeren. Liefst moeten dat ook plekken zijn waar ze het voertuig veilig kunnen stallen, totdat de situatie helemaal stabiel is.”

“Ik hoorde pas van een berger uit Den Haag die naar Zwolle moest om een voertuig veilig af te voeren. Dat is twee uur rijden en lijkt me niet efficiënt. In het kader van veilig incidentmanagement kan ik me voorstellen dat er in zo’n proef vanuit wordt gegaan dat een auto binnen een uur van de weg af is.”

2019 was zwak jaar voor…Nieuwe producten Jifeline op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties