fbpx
bekeken: 536 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Wasstraat als pijler onder autobedrijf

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 16 oktober 2020, 09:43

Leestijd: 3 minuten

Behalve zijn verjaardag viert Bart Koudijs bij ons bezoek dat Autobedrijf Koudijs dit jaar veertig jaar op de huidige locatie in Lunteren gevestigd is. Vóór de officiële datum van 1 oktober moet nog het een en ander gebeuren, maar de wasstraat is klaar.

Wie jarig is, trakteert. Dus is er een Gelderse Verleiding, een streekgebonden uitvoering van het puddingbroodje met kaneelsmaak, terwijl Dick en zijn zoon Bart Koudijs vertellen over de verbouwing van hun universele autobedrijf. Daarbij werd niet alleen de wasstraat vernieuwd, maar ging het hele bedrijf op de schop. “Ons hele plan is erop gericht om te groeien, met de wasstraat, maar bijvoorbeeld ook met het aanbod van occasions. Ook maken we werk van onderhoud en reparatie van elektrische en hybride auto’s. Al die dingen zijn nodig om ook in de toekomst de omzet op peil te houden en als het even kan zelfs te laten toenemen.”

Dick & Bart Koudijs

Garageformule

Bij de recentelijke presentatie van de Garageformule Top-40 zei Clem Dickmann van Aumacon waarschuwend: “Autobedrijven die zich de komende tijd niet aansluiten bij een formule gaan de boot definitief missen.” Autobedrijf Koudijs doet het al ruim veertig jaar zonder en daar hebben Dick en Bart Koudijs uiteraard goed over nagedacht. “Dertig jaar geleden kwamen ze al bij mij aan de deur om te vragen of hij dealer wilde worden”, zegt Dick Koudijs, die dat altijd heeft afgehouden. “Nu komen ze heel vaak om garageformules aan te bieden”, vult Bart Koudijs aan. “We zijn daar nog niet op ingegaan, omdat we nog altijd heel goed draaien op ons eigen, vertrouwde klantenbestand. We vinden service ontzettend belangrijk. We kennen al onze klanten persoonlijk en kijken heel goed: wat wil iemand? Dat gaat supergoed, maar het is geen garantie dat het goed blijft gaan. Ik zeg dus ook nooit nooit, maar tot dusverre zijn onze eigen ideeën en mogelijkheden om te groeien dusdanig dat we een formule niet nodig hebben. Ik zie de kracht van een formule zeker wel, vooral op het gebied van technische ondersteuning, maar bij ons gaan alle monteurs al elk jaar op training. Iedereen moet elk jaar iets bijleren om te zorgen dat we bijblijven.”

Wasstraat

Dick en Bart Koudijs zien de wasstraat als een van de drie pijlers waarop hun autobedrijf rust. De andere twee zijn de occasionverkoop en de werkplaats. Bart Koudijs: “En natuurlijk grijpen ze alle drie in elkaar en is het ook zeker de bedoeling dat de wasstraat bijdraagt aan de vulling van de werkplaats. Niet alle wasklanten zijn klant van het autobedrijf. Afhankelijk van de situatie proberen wij, op een vrijblijvende manier, een aanknopingspunt te vinden om te zien of iemand voor de werkplaats te interesseren is. Zo af en toe komt daar inderdaad een nieuwe klant uit voort.”

De wasstraat is de vierde machine van Washtec die Autobedrijf Koudijs in gebruik neemt. “De laatste was vijftien jaar oud. Ook omdat we een compleet nieuwe washal zouden gaan bouwen, hebben we besloten meteen een nieuwe machine te nemen, met alle nieuwe functionaliteiten. Je ziet echt vijftien jaar innovatie in wat in wezen dezelfde machine is: oscillerende nozzles, twee hogedrukpompen en een hydromixer die velgenreiniger mixt met water, dat met 60 bar op de velgen gespoten wordt. En niet te vergeten de FoamTastic schuimdeken, voor het goed inweken van vuil. Aan de zijkant van de wasstraat komt een overkapte plek waar je doekjes voor het dashboard kunt krijgen. Daar komt ook een turbinestofzuiger met blaaspistool, een mattenklopper, bandenpomp… Allemaal gratis.”

‘Met de wasstraat richten we ons op een uitstekende service én eenvoud.’

“Met de wasstraat richten we ons op een uitstekende service én eenvoud. Bij aankomst kun je kiezen tussen pinnen of betalen met een waspas. Die kunnen klanten voor elk gewenst bedrag opwaarderen, waar wij altijd 10 procent bovenop geven, los van overige acties.”

Die acties zijn wel nodig, want de afgelopen jaren is de stroom wasklanten langzaam minder geworden, onder meer doordat reclameuitingen zijn verdwenen en door de komst van enkele concurrenten. “We gaan die marketing wel weer oppakken”, zegt Bart Koudijs. “Voor 2021 rekenen we op zo’n zesduizend wassingen per jaar. Een deel daarvan is voor eigen gebruik: we wassen alle auto’s na een beurt, groot of klein. En onze occasionvoorraad moet natuurlijk gewassen worden.”

Autobedrijf Koudijs

In 1980 vestigde Dick Koudijs zijn autobedrijf op de huidige locatie, vanuit de boerderij van zijn vader, waar hij als jongen al aan brommers en auto’s sleutelde.

Zoon Bart Koudijs kwam na zijn IVA-opleiding en drie jaar buitenlandervaring in het bedrijf van zijn vader. Na alle verbouwingen die Dick Koudijs in de loop der jaren al aan het bedrijf heeft gedaan, nadert nu de laatste grote verbouwing onder het gezamenlijke bewind van vader en zoon zijn voltooiing. Op 1 oktober 2020 vindt de officiële heropening plaats.

Zonnepanelen voorzien voor een groot deel in de eigen stroomvoorziening.

Vertrouwen VACO-leden fors…Nederlandse registraties…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties