bekeken: 478 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Webinar Focwa: de 1,5 meter schadesector

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 23 april 2020, 08:40

Leestijd: < 1 minuut

Daags nadat minister-president Rutte de nieuwe coronamaatregelen bekend had gemaakt, verzorgde Focwa voor de leden zijn tweede, overigens uitstekend georganiseerde schadewebinar. Uit de online bijeenkomst, onder leiding van directeur Femke Teeling, bleek dat herstelbedrijven nog steeds zwaar lijden onder de economische gevolgen van het Covid-19 virus.

Op zich logisch, want fors minder kilometers rijden betekent minder kans op ongevallen – en dus schades. Inmiddels heeft Focwa zijn volgens RIVM-richtlijnen ontwikkelde protocollen klaar om in de 1,5 meter economie verantwoord schadeherstel te kunnen uitvoeren. Dat geldt zowel voor de klanten als voor de medewerkers. De plannen liggen bij het ministerie te wachten op goedkeuring, en die wordt snel verwacht.

Omzetdaling

Uit recent onderzoek onder Focwa-leden blijkt dat het gemiddelde schadeherstelbedrijf kampt met een omzetdaling van ongeveer veertig procent. Ook uit cijfers van Solera blijkt deze teruggang, want de daling aan schadecalculaties beloopt een kleine 35 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat 82 procent van de leden vertrouwen heeft op een goede afloop. Positief is dat ondernemers in de schadesector niet massaal overwegen om afscheid te nemen van personeel. Zeker 83 procent verwacht dit niet te gaan doen.

Gratis zendtijd

Focwa heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid die Ster aan brancheorganisaties bood om gebruik te maken van gratis zendtijd. Op die manier kunnen consument worden ‘opgeroepen’ om bijvoorbeeld kleine schades toch te laten repareren. Als straks de protocollen door de overheid zijn goedgekeurd, kan hier wellicht wat extra omzet worden behaald. Verder deed Focwa een beroep op onder meer de zakelijke markt, om schades niet vast te houden maar gewoon te laten herstellen. Een punt van zorg is de toelevering. Bijna 33 procent van de leden geeft aan langer dan normaal op onderdelen te moeten wachten.

Overigens blijkt in vergelijking met het vorige webinar dat de branchesituatie niet verder is verslechterd. Dat is in deze tijden ook al goed nieuws.

Tags: , , , , , , , , ,

Corona update: werkplaats…Ook lease gaat gebukt onder…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties