Elektra hét voertuigprobleem Duitse apk

Ruim een kwart van de auto’s die in het eerste halfjaar van 2017 voor de keuring verscheen bij de Duitse instantie GTÜ kampt met defecte elektrische systemen en onderdelen, met name op het gebied van verlichting.

Op plaats twee en drie staan respectievelijk milieu-invloed (olieverlies, lawaai, uitlaatgas) en de reminstallatie. De top-vijf in Duitsland wordt gecompleteerd door de categorie wielophanging/banden/remmen en onderstel/chassis. Niet verrassend: hoe ouder het voertuig, des te meer redenen voor afkeur. Van de 1- tot 3-jarige voertuigen ontving 3,8 procent geen bewijs van goedkeuring; bij negen-plussers was dat zo’n dertig procent.

Overschrijding

Bij onze oosterburen moeten auto’s eens per twee jaar naar de Hauptuntersuchung. Niet alle eigenaren nemen het echter zo nauw, met name als het gaat om oudere auto’s. Volgens de gegevens van de Gesellschaft für Technische Überwachung komt meer dan een derde te laat, soms pas na maanden. Dat gedrag wordt volgens de instantie in de hand gewerkt doordat een boete pas dreigt  na twee maanden overschrijding; een strafpunt pas na acht maanden. Er blijkt een duidelijk verband tussen het tijdstip van keuren en het aantal mankementen. Van de personenwagens die tijdig voorreden had ‘slechts’ 18,7 procent aanzienlijke defecten. Bij auto’s die drie maanden of later arriveerden was dat 30,4 procent.

Probleempark

Van alle 1,7 miljoen voertuigen de GTÜ in de eerste helft van 2017 keurde had twee derde geen enkel defect. Bij 17,6 procent constateerden de keurmeesters geringe technische manco’s, bij 21 procent ging het om ernstige problemen. Dat laatste percentage is omgerekend in aantallen voor heel Duitsland (totaal 48,5 miljoen personenwagens) een rijdend ‘probleempark’ van 9,6 miljoen voertuigen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †