Franse Faurecia koopt Duits Hella

De verlichtings- en elektronicaspecialist Hella en de Franse toeleverancier van de automobielsector Faurecia hebben zaterdag een overeenkomst ondertekend over de combinatie van de twee bedrijven. Het duo wordt zo in omvang de zevende automotive leverancier.

Als onderdeel van de transactie zal Faurecia het aandeel van 60 procent van de pool-aandeelhouders van Hella verwerven. Daarnaast heeft Faurecia een vrijwillig openbaar overnamebod aangekondigd op de resterende aandelen Hella tegen een biedprijs van 60 euro per aandeel (bruto 60,96 inclusief het verwachte dividend). De afronding van de transactie is afhankelijk van goedkeuring door de toezichthouders en wordt verwacht in het begin van 2022. De poolaandeelhouders van Hella zullen via een omgekeerde deelneming een belang van maximaal 9 procent in de beursgenoteerde moedermaatschappij behouden en zullen Hella derhalve ook in de toekomst van nabij blijven volgen. Ook zal een vertegenwoordiger van de pool toetreden tot de Raad van Bestuur van Faurecia.

Groeigebieden

Hella en Faurecia verwachten samen hun marktpositie verder uit te kunnen breiden. Dit geldt met name op belangrijke groeigebieden zoals elektrische mobiliteit, automatisch rijden en interieurontwerp van voertuigen, en hun positie bij klanten en regio’s verder versterken. De twee werken al sinds eind 2018 samen. Bij Hella werken 36.000 mensen.

De goede toegang van Faurecia tot belangrijke Chinese, Japanse en Amerikaanse fabrikanten zal een nieuw groeipotentieel creëren voor de bedrijfsonderdelen van Hella. Verdere mogelijkheden doen zich vooral voor op het gebied van elektrische mobiliteit, automatisch rijden, de cockpit van de toekomst en Lifecycle Value Management (inclusief aftermarket en speciale toepassingen). De twee ondernemingen beschikken over complementaire bedrijfsactiviteiten die samen een sterk presterend portfolio met brede markttoegang bieden.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.