GroupAuto lanceert grossiersformule AllParts

De onafhankelijke grossiers van GroupAuto Nederland hebben zich, op een enkele grossier na, verenigd in een nieuwe gezamenlijke formule, AllParts geheten.

De onafhankelijke grossiers van GroupAuto Nederland hebben zich, op enkele grossiers na, verenigd in een nieuwe gezamenlijke formule, AllParts geheten.

De bij AllParts aangesloten grossiers voeren een nieuwe huisstijl, zichtbaar op grossierspanden, bezorgauto’s, online en op werkkleding, al is AllParts meer dan een nieuwe huisstijl. Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto Nederland: “Na een lang strategisch project zijn ook alle andere elementen van onze samenwerking beetgepakt. Ook daarmee zullen we de komende tijd naar buiten treden. Onze uitstraling is nu hetzelfde als bij  de andere onafhankelijke GroupAuto-grossiers in landen om ons heen. Als de Nederlandse aandeelhouder van GroupAuto International zullen we ons nadrukkelijker en actiever gaan manifesteren.”

Onafhankelijk

Freek Blekxtoon: “De laatste jaren hebben we allerlei familiebedrijven overgenomen zien worden door twee, van origine Amerikaanse concerns met veel beurskapitaal. Hun verkoopvestigingen zullen vast allemaal een herkenbare uitstraling krijgen. Met onze nieuwe huisstijl is AllParts in elk geval de eerste van de netwerken die in zeer korte tijd vrijwel alle leden tegelijk zichtbaar maakt. Onze grossiers laten dus een mooi staaltje eensgezindheid en slagkracht zien! Hiermee nemen we alvast een voorsprong. Wij tonen aan dat we het derde netwerk al zijn, met als onderscheidend vermogen dat wij pertinent onafhankelijk willen zijn en blijven.”

Volgens Blekxtoon zullen grossiers in 2021 de keuze moeten maken of ze zelf hun assortiment willen kunnen bepalen, of dat ze zich afhankelijk willen maken van een concurrent die tevens zijn eigen winkels heeft. “Elke grossier, in welke club hij ook zit, zal die keuze vernieuwd moeten maken. Fource, Alliance en Doyen bieden hun klanten contracten aan voor deelname aan hun formule. Bij ons ligt dat anders. Wij zijn een coöperatie. Bij ons is de formule van de grossiers. Zij hebben de formule zelf mee gebouwd en nemen beslissingen samen. Dus zitten wij als grossiersclub zelf aan de knoppen. Dat is het verschil tussen onafhankelijk zijn of wederverkoper zijn.”

“Die onafhankelijkheid zal onze succesfactor blijken te zijn, want ons dna is 100 procent onafhankelijk en zal zo blijven. We verwachten er ook andere grossiers mee te triggeren. We zijn het enige grossiersnetwerk dat niet in een formule zit die van de leverancier is, zoals bij LKQ/Fource, Alliance en Doyen. Als 100 procent wederverkoper van een groot concern, dat tevens je concurrent is met eigen vestigingen, zou je natuurlijk geen enkele onafhankelijkheid meer overhouden. Dat wil niet zeggen dat je geen businessrelatie met ze kunt onderhouden, maar de meeste van onze ondernemers wensen geen franchiser te worden bij hun concurrent, want big dogs eat first. Dat is een zeer aannemelijk gevaar in een speelveld dat door twee spelers wordt gedomineerd en waarbij er geen derde sterk netwerk geformeerd is. Onze nadrukkelijke keus is om juist samen onafhankelijk te blijven. We nodigen andere sterke ondernemers van harte uit mee te doen.”

Strategische plan

“Onlosmakelijk van de nieuwe strategie is dat we ook van leden afscheid nemen. Er zijn nu eenmaal ondernemers die een afwijkende visie hebben, persoonlijke financiële omstandigheden, of die gewoon niet in ons samenwerkingsverband passen. Zo maken we ruimte voor nieuwe grossiers, bedrijven die nu wel de eenmalige kans pakken om hun onafhankelijkheid en onderscheidend vermogen binnen onze gezamenlijk te borgen, en daarmee hun onafhankelijke toekomst. De eersten hebben zich al gemeld en zullen we zeer binnenkort naar buiten brengen”, aldus Freek Blekxtoon.

Flexibel

“Klantgerichtheid boven concernpolitiek, targets en persoonlijke bonussen. Er is maar één ding belangrijk voor elke universeel: snel alle parts in huis te hebben. Die onafhankelijke, klantgerichte spirit zit nu eenmaal in ons dna en dus zit dat in onze nieuwe formulenaam gebakken. De AllParts-vlag dekt de lading! Bij onze leden kom je geen callcenters tegen. Wel flexibiliteit en de echte persoonlijke benadering van een ondernemer en zijn team. Het vrije ondernemerschap van onze grossiers past het allerbeste bij dat van de universele garagehouders en zelfstandige dealers die er nog zijn. En wij bieden natuurlijk de geheel technische ondersteuning zelf al langere tijd aan onder de naam DiagnoseXpert als het gaat om moderne autotechniek. AllParts is dus volledig bij de tijd en klaar voor de competitie.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2381 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *