Honderd dagen na het aantreden van Jukka Moisio als de nieuwe CEO van Nokian blikt hij terug en vooruit. “Komend half jaar concentreren we ons op tactiek en op kostenbeheersing. De groeistrategie voor de lange termijn komt aan bod zodra de markt weer wat gestabiliseerd is.”

Nokian heeft snel maatregelen getroffen om de impact van de corona-pandemie te beperken. “Het veiligstellen van de veiligheid van onze medewerkers en de continuïteit van het bedrijf is daarbij effectief gebleken. Zonder betrokkenheid en flexibiliteit van het gehele team had dit niet gekund.”

Minder voorraad

Volgens Jukka Moisio heeft de bandenfabrikant een sterke balans en is afgelopen half jaar de liquiditeit verder verbeterd. Door voorraden terug te schroeven kon er gekort worden op productietijd. “Het is essentieel dat we de kosten voortdurend onder controle houden.”

Het belang van een correct en actueel modellengamma moet na deze kortetermijnfocus verder onderstreept worden middels een uitgebreide serie productintroducties. “We hebben een record aan lanceringen gepland voor komende maanden en dat moet de verkopen stuwen.”

Distributie en marketing

Dat marktpenetratie in bepaalde landen laag is, beschouwt Moisio als motivatie om de distributie uit te bouwen. Bovendien moet er meer werk gemaakt worden van marketing en het overtuigen van consumenten. “De tijd van grote investeringen ligt achter ons”, zegt de CEO wijzend op onder meer de nieuwe fabriek in de VS en het testcentrum in Spanje. “De beschikbare capaciteit helpt ons de verkopen te laten stijgen zodra de markt aantrekt.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties