bekeken: 634 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

70/30 of 30/70?

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 26 november 2019, 12:39

Leestijd: 3 minuten

Uit een enquête onder vierduizend Amerikanen blijkt dat 70 procent denkt dat diesel of benzine tanken over pakweg tien jaar verleden tijd is. Tegelijk denkt ceo Heiko Carrie van Bosch dat in 2030 nog altijd 75 procent van de nieuw verkochte auto’s een verbrandingsmotor zal hebben. Welke toekomstvisie is het meest reëel?

Bij de Amerikaanse enquête zei 40 procent van de ondervraagden te verwachten dat zij in 2030 alleen nog elektrisch zullen laden. Een kleine 30 procent verwacht tegen 2030 waterstof te zullen tanken. Met andere woorden: 70 procent gaat ervan uit dat benzine of diesel tanken over ongeveer tien jaar passé is en dat elektrisch rijden gemeengoed is. Het is een opmerkelijke uitkomst voor een land waar, naast de elektrische Tesla, fors geschapen, brandstof slurpende pick-up trucks de best verkopende automodellen zijn. Toch vind je in Europa onderzoeken met vergelijkbare resultaten. Het is vooral frappant dat ceo Heiko Carrie van Bosch Frankrijk en Benelux onlangs op een meeting tijdens Equip Auto in Parijs stelde dat in 2030 nog ongeveer 75 procent van de nieuw verkochte auto’s een verbrandingsmotor zal hebben. Hij verwacht dus dat in 2030 slechts 25 procent van het nieuwe wagenpark volledig elektrisch zal zijn, batterij-elektrisch, dan wel waterstof-elektrisch. 

Geen gebakken lucht

Bosch is een serieuze onderneming met 80 miljard euro omzet. Een groot deel daarvan wordt gerealiseerd in de auto-industrie en -branche. Al eerder lieten managers van Bosch vergelijkbare geluiden horen. Bosch zit dicht bij het vuur en heeft zowel links met technologieconcerns (motor- en batterijtechnologie), autofabrikanten (inkoop en productplanning) als de aftermarket (connectiviteit). Bosch weet dus precies wat er door automerken aan modellen in de pijplijn zit en wordt gestopt. Als Carrie dus stelt dat in 2030 driekwart van de nieuw verkochte auto’s nog een diesel- of benzinemotor zal hebben, dan is dat ongetwijfeld geen gebakken lucht. Dan weet hij dat elektrische mobiliteit nog ver weg is. 

Of je moet 25 procent aandeel voor elektrische auto’s over tien jaar al een hele grote stap vinden en dat is natuurlijk ook zo. Als een kwart van alle nieuwe auto’s die in 2030 op de weg worden gezet inderdaad elektrisch is, dan is die trend al een paar jaar daarvoor ingezet en zal deze na 2030 (versneld) doorzetten. Dat betekent dat we kunnen verwachten dat vanaf 2025 het aandeel elektrische auto’s in de werkplaatsen al zal toenemen, ook in de werkplaats van het onafhankelijke autobedrijf. 

Reparatie en onderhoud

We weten allemaal dat een volledig elektrische auto minder onderhoud nodig heeft, minder complexe reparaties vereist, maximaal connected zal zijn en dus over the air software updates zal krijgen en dat het accent voor het autobedrijf op het onderstel, inclusief de banden zal liggen. Wie in plaats van ‘boe’ en ‘bah’ te roepen die vooruitzichten nu eens op het eigen autobedrijf projecteert en bij Bovag naar de toekomstscenario’s kijkt en deze doorrekent voor een werkplaats vol elektrische auto’s, is al een heel eind op weg naar een realistisch toekomstplan voor zijn eigen bedrijf. 

Het Amerikaanse onderzoek en de uitspraak van Carrie staan haaks op elkaar. Dat is niet erg, want visies kunnen verschillen. Eerlijk gezegd is een onderzoek onder consumenten naar nieuwe producten en zaken soms vragen naar EEN antwoord in plaats van dat HET antwoord gegeven wordt. De vraag is ook niet welke uitkomst of uitspraak u het meeste aanspreekt, of het beste in uw straatje past, zodat u rustig kunt gaan slapen. Nee, het gaat erom welk antwoord u het meest betrouwbaar acht. 

In plaats van ‘boe’ en ‘bah’ te roepen, kun je de BOVAG-toekomstscenario’s eens doorrekenen voor de eigen werkplaats. En dan je plan trekken.

Wie begin negentiende eeuw aan de consument vroeg wat hij graag wilde als het om vervoer ging, kreeg als antwoord: ik wil een sneller paard. De auto was immers niet in beeld. En Steve Jobs van Apple ontwikkelde producten waar niemand om had gevraagd en maakte die tot een daverend succes. Wie kent niet de filmpjes van KPN uit 1998 waar de toekomst van de mobiel in twijfel wordt getrokken? Zo zijn er voorbeelden genoeg. Trek vooral uw eigen plan, door goed te luisteren naar uw klanten en op te letten welke auto’s er in uw regio worden gekocht. Dan ziet u de toekomst van uw werkplaats zich vanzelf ontvouwen.

Tags: , , , , ,

Werkplaatsformules in…Grossier Kramer start bezorgen…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties