Het totale wagenpark van de honderd grootste autoleasemaatschappijen in Nederland is het afgelopen anderhalf jaar met 4,3 procent toegenomen. De tien allergrootsten noteerden een gemiddeld groei van 4,4 procent, de groei bij veel middelgrote leasemaatschappijen was wat bescheidener.
Dat blijkt uit de zevende editie van de Leasemaatschappij Top-100, een onderzoeksrapport van Aumacon, dat maandag 25 oktober is gepresenteerd. Directeur Clem Dickmann merkt daarbij op: “De allergrootste leasebedrijven verstevigen hun toch al zeer dominante positie, maar er blijkt toch nog steeds ruimte te zijn voor kleine regiogerichte en gespecialiseerde partijen. Leaseplan is niettemin nog steeds de grootste lessor van ons land, op nog maar korte afstand gevolgd door Volkswagen Pon Financial Services dat onder meer door enkele overnames een grote stap voorwaarts maakt.”
Aumacon ziet bovendien dat het financiële resultaat van vrijwel alle leasemaatschappijen toenam en concludeert daaruit dat de leasesector geen zichtbare schade heeft opgelopen in coronajaar 2020. Voor de aftersales is de ontwikkeling ook van belang. Met het groeiende leasewagenpark neemt immers ook de sturing van het onderhoud toe.
De top tien naar het aantal voertuigen onder contract ziet er als volgt uit:
2021 | 2019 | Per 06-2021 | Per 12-2019 | % +/- | |
1 | 1 | Leaseplan NL | 188.600 | 189.220 | -0,3 |
2 | 2 | VW Pon Fin. Serv. | 184.700 | 165.100 | +11,9 |
3 | 3 | Athlon Car Lease | 117.600 | 113.500 | +3,6 |
4 | 5 | Int. Car Lease Holding | 91.600 | 83.200 | +10,1 |
5 | 4 | Alphabet | 82.000 | 88.000 | -6,8 |
6 | 6 | ALD Automotive | 73.867 | 71.963 | +2,6 |
7 | 7 | Mercedes-Benz Fin. Serv. | 62.830 | 66.130 | -5,0 |
8 | 8 | Renault Finance | 50.500 | 49.800 | +1,4 |
9 | 13 | Hiltermann Lease | 50.148 | 32.929 | +52,3 |
10 | 9 | Arval | 49.820 | 47.450 | +5,0 |
947.425 | 907.292 | +4,4 |
Deelautoconcepten
Nieuw in het overzicht van de autoleasemaatschappijen is een top tien van deelautoconcepten. Het gaat daarbij om B-to-C-concepten als Greenwheels en MyWheels. Clem Dickmann: “We willen hiermee een eerste aanzet geven om inzicht te geven in deze nieuwe en vooralsnog wat ondoorzichtige sector. Gezien de toenemende belangstelling voor het delen van auto’s zullen we deze sector nadrukkelijk aan ons onderzoeksterrein blijven toevoegen.”