Rome werd niet in één dag gebouwd en dat lijkt ook bij WM Automaterialen de overkoepelende drijfveer te zijn. Gestaag bouwt het voort aan landelijke dekking, waarbij de afgelopen jaren het tempo werd opgeschroefd. Ridderkerk vormt, als nieuwe uitvalsbasis voor het zuiden, de jongste loot.
Het is alweer bijna een jaar geleden als ik rechtstreeks uit de monden van Harm Harmsen en Niels Kuiper hoor dat ze snel zullen beginnen aan een nieuwe, zevende vestiging. Op dat moment is de spreekwoordelijke verf in de vestiging Halfweg (voor regio Groot-Amsterdam) amper droog. De mannen hebben woord gehouden, want bij het verschijnen van deze uitgave van Aftersales Magazine is de nieuwe vestiging net officieel geopend. Daarmee is het Nederlandse personeelsbestand uitgebouwd naar 85 mensen, waarvan tien in Ridderkerk.

de verantwoording heeft over het rayon Groot-Rotterdam.
Een van hen is Chris Slijkhuis, als vestigingsmanager verantwoordelijk voor het rayon Groot-Rotterdam. Hij trad zo’n negen maanden geleden in dienst, na een carrière die hem de verschillende facetten van de autosector bijbracht: “Ik heb jaren bij BMW-dealer Dubbelsteyn in Dordrecht gewerkt. Begonnen als automonteur en geleidelijk doorgegroeid naar servicemanager.”

‘Taal van de klanten’
Uiteindelijk wilde Slijkhuis de stap maken naar het ondernemerschap wat hij vervolgens jarenlang deed. “Daarbij focuste ik me op banden en bandenopslag. Tegelijkertijd heb ik op projectbasis een serie opdrachten voor uiteenlopende bedrijven mogen doen. De kans om mee te bouwen aan de groei bij WM Automaterialen trekt me erg aan en na de eerste gesprekken is het allemaal snel gegaan. Ik spreek de taal van onze klanten, technisch en commercieel. Ik ken daarnaast de regio als mijn broekzak, dat is ook een voordeel.”
WM Automaterialen volgt een strak regime bij het verhogen van de landelijke dekkingsgraad. Het optimum voor landelijke dekking is volgens Harmsen een netwerk van 15-20 vestigingen. “Dat betekent inderdaad dat we de komende jaren verder moeten groeien. Maar het gaat ons niet om de snelheid, het moet vooral goed zijn.” Elke nieuwe vestiging start uit het niets, green field dus in jargon. Ridderkerk is daarop geen uitzondering. In oppervlakte lijkt het allereerst wat kleiner dan de voorlaatste vestiging Amsterdam die 2600 m2 aan magazijnoppervlak telt. De 2100 m2 in Ridderkerk zijn echter efficiënter te benutten door het ontbreken van kolommen die normaliter nodig zijn om het dak te dragen. In dit pand zijn die niet nodig. “In aantal beschikbare referenties zijn we juist nog wat breder gegaan dan in Amsterdam”, zegt Kuiper. “Bij het openen van Amsterdam gingen we uit van 38.000 referenties, terwijl Ridderkerk er 43.000 telt.” Voor de distributie richting het autobedrijf worden vijf bestelauto’s ingezet.