Autotrack wil meer advies gaan geven aan autobedrijven vanuit de eigen databasegegevens van de jaarlijks 80.000 geplaatste auto’s. Dat meldt Emerce.nl op haar website. Autotrack wil in haar inruilvoorstel ook inruilgarantie gaan geven en in de toekomst ook een inruilprijs.
De autowebsite gaat werken met zogenaamd voorspellend gedrag op basis van kenmerken van de auto, zoals kleur en opties, maar ook gegevens uit zoekopdrachten. In het nieuwe verdienmodel moeten autobedrijven gaan betalen voor te geven informatie en de nieuwe diensten.
Autotrack verzorgt nu tegen betaling de plaatsing van auto’s en brengt deze onder de aandacht van consumenten via haar website. De uiteindelijke verkoop en inruil gebeurt nog steeds offline bij de autobedrijven. De insteek is dat dit steeds meer online gaat gebeuren. Het autoportaal wil nu een garantie gaan geven dat de auto ook daadwerkelijk binnen een vast aantal maanden verkocht is, maar niet per se tegen de hoogste prijs.
Volgens Sander van den Hout, algemeen directeur bij Autotrack, kan een deel van de verkoopprijs dan bij verkoop naar Autotrack gaan. Hij laat tegenover Emerce weten dat men bij het geven van advies aan autobedrijven wil gaan inspelen op de veel gevraagde kenmerken van verkochte auto’s en de regio’s waar deze te koop staan. Verder vindt Van den Hout dat er niet op prijs geconcurreerd hoeft te worden en dat je kunt voorspellen welke modellen populair zijn bij de consument en dat je daar een sluitende prijsstelling op los kunt laten.
Saillant detail is dat Autotrack het nieuwe verdienmodel ook wil gaan inzetten voor nieuwe auto’s en importeurs.
Autotrack kwam begin juli nog in het nieuws omdat zij vindt dat de gegevens van iedere auto opgenomen moeten worden in een elektronisch dossier. Bovag staat positief tegenover dit idee, maar verwacht dat invoering in de praktijk lastig zal zijn.